Maandje in Kaapstad - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Meike Woerkum - WaarBenJij.nu Maandje in Kaapstad - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Meike Woerkum - WaarBenJij.nu

Maandje in Kaapstad

Door: Meike van woerkum

Blijf op de hoogte en volg Meike

07 Januari 2014 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Hallo lieve allemaal,

Zo mijn eerste schooldag na de vakantie zit er weer op. Het was even afzien om er vanmorgen weer zo vroeg uit te gaan (na een avondje Shimmy's wat weer erg gezellig was), maar ik vond het weer super leuk op school. Ik heb leuke nieuwe klasgenootjes, de Morning classes heb ik met 1 Zwitsers Meisje (Nina), 1 Duitse jongen (Moritz), 1 jongen uit Madagascar (naam ben ik ff kwijt maar was een hele moeilijke) en onze Cesar (Venezuela) van vorig jaar! Ik vond het zelfs leuk om hem vanmorgen weer eens te spreken haha maar voor hoelang dat duurt ;).. Afternoon classes heb ik met 1 man uit Duitsland (Guido) en 1 jongen uit Brasil! Erg leuk ook. Meteen wat huiswerk mee gekregen maar het is nu eerst tijd voor mijn reisverslag want dat is wel alweer eventjes geleden en laat het nu ook net regenen (jaja hier regent het ook ooit).
 
Zaterdagochtend 28 december om 7 uur ging de wekker want het was het dan eindelijk zover! Wij (Marijke en ik) gaan van de allerhoogste bungyjumpbrug ter wereld springen! Deze brug staat in Bloukrans en ligt op het begin van het Tsitskihamma National Park. Na een mooi ritje nog even snel een x geluisterd naar mijn lievelingsliedje Counting Stars in de auto want ja.. je weet maar nooit ;)! Daar aangekomen, moesten we ons laten wegen en dit gewicht schreven ze op je hand (waar ik de hele dag nog mee rond heb gelopen). Daarna kregen we een nummer, mijn nummer was 23.. erg toevallig want zo oud ben ik ook! Vervolgens kregen we een tuigje om en om 08.45 uur liepen we naar de brug, alleen dit was al een hele beleving. Eenmaal aangekomen op de brug deden ze nog een check. En toen hoorde ik nummer 23… ohjee ik moet als eerste! Het koort werd aan mijn benen vastgemaakt en ik werd naar het randje van de brug beleid door 2 grote gasten. Zo’n paar seconden voordat ik dan echt ging springen, vroeg de man wat er in mijn broekzak zat.. shit mijn autosleutels! Haha weer typisch Meike! Snel mijn sleutels naar Marijke gegooid en ze begonnen met aftellen: 1, 2, 3, 4, 5, BUNGY! En daar ging ik, 216 m naar beneden en een vrije val van maar liefst 45 seconden! Het was geweldig, hoe de grond op je afkomt, de mooie natuur om je heen en het gevoel wat ik van binnen had! Infinity! Na een paar minuten werd ik weer omhoog gehijst en stond ik weer op de berug, yes i really did it (en mijn lichte hangover was ook als sneeuw voor de zon verdwenen).

Daarna hebben we 's middags lekker rondgetoerd en wat marktjes bezocht hier en daar! Op straat is zoveel te zien, de mensen lopen overal langs de straat, en dan gewoon de snelweg he! Levensgevaarlijk, maar het hoort erbij. Zeker als er aan iedere kant van de snelweg townships staan moet je goed opletten voor overstekende kinderen. Het linksrijden gaat me voort goed af, ben al een redelijk goed chauffeurke geworden al zeg ik het zelf. Marijke heeft zelfs nog wat zaken gedaan met wat locals en hier en daar wat veren verkocht! Ze zijn super enthousiast en we hebben al wat mooie deals gesloten waarvan ik heb mee mogen profiteren. Ik heb al een mooi leren armbandje gekregen, een henna tattoo en een hairdread. Echt leuk om te zien hoe alle mensen hierop reageren. Bij een groenteboertje langs een township hadden we een lekker meloentje gekocht maar die was veeltste groot voor ons 2'en dus hadden we 2 oudere vrouwtjes uit het township erg blijgemaakt met een lekker stuk meloen :)! Fijn om door zo iets kleins een glimlach op iemands gezicht te zien verschijnen. Wij zijn trouwens wel echt de meest slechtste backpackers ooit, de meeste beginnen in Kaapstad en eindigen in PE maar onze route gaat van hop naar her, past wel een beetje bij ons ;)..

's Avonds kwamen we aan in Wilderness bij de backpacker The Wildfarm. Een waar hippieparadijs. De backpacker lag midden op een berg met 360 graden view. Overal hoorde je chille muziek, er waren kampvuur en chillplekjes. 's Avonds hadden we lekker meegegeten met de pot, rijst en kip, was erg gezellig! 's avonds lekker bij het kampvuur biertjes gedronken en vervolgens de dorm in waar we met 8 personen sliepen. Eerste x dat ik met zoveel mensen in 1 ruimte sliep, ik zag er een beetje tegen op, maar ik vond het super gezellig! Echt een topdag en avond gehad met Marijke.

De volgende dag gingen we weer op tijd eruit want we zijn naar Africanyon gegaan. Sportief dagje dus. We waren een half uur a uur te laat te laat dus de hele groep zat op ons te wachten (niet zo netjes van ons) maar we hadden een ofroad route genomen die toch net iets langer duurde als we in eerste instantie verwacht hadden. Wat wel een super vette route was. Daar aangekomen snel een wetsuit aangetrokken en hop de natuur in. We waren met een groep van ik denk 10 personen ongeveer. We hebben over rotsen geklommen, abseilen door watervallen, zwemmen in meertjes af en toe nog een hike ertussen. Het was echt heel vet en de natuur was echt geweldig mooi weer. Daarna toch wel enigszins uitgeput door naar Knysna waar we hadden geboekt in de backpacker Island Vibe. Super chill trouwens, we hebben een backpacker boekje waar alle backpackers instaan in Zuid-Afrika. Dus we hoeven maar te bellen en dan kunnen we meteen reserveren als er plek is. Een nachtje slapen in een Backpacker in een dorm kost tussen de 100 en 150 rand dat is omgerekend ongeveer tussen de 7,50 en 12,5 euro. Echt goedkoop als ik een maand in een backpacker ga wonen hoef ik maar 232,50 euro te betalen. Daar zit dan gas, water, licht en internet etc allemaal bij. Je hebt een badkamer en keuken waar je gebruik van kan maken dus is een goede optie om hier een maand in een backpacker te vertoeven en het is ook nog eens onwijs gezellig. De rand staat trouwens ook super gunstig nou t.o.v. de euro dit i.v.m. het overlijden van Mandela.  
 
Maandag 30 december was echt één van de meest bijzondere dagen uit mijn leven. Ik heb namelijk mijn eerste donatie kunnen doen niet voor de Amy Biehl Foundation maar voor de Rainbow Community Project in Knysna. De avond hiervoor zaten we in een barretje en in onze backpacker hadden we een flyer gevonden van de Rainbow Community, deze had ik in mijn tas gedaan. In de bar zag een vrouw de flyer in mijn (openstaande) tas staan en raakte met ons in gesprek. Wat bleek zij werkte voor deze organisatie en vond het helemaal geweldig dat wij de flyer hadden meegenomen en nodigde ons uit om de volgende dag naar het kantoor te komen en de oprichtster Karen te ontmoeten. Dat heeft ze geen 2 x hoeven te zeggen, we zijn snel teruggegaan naar de Backpacker om vroeg te gaan slapen, al was het in de backpacker toch weer iets te gezellig! Maar de volgende dag stonden wij om 10.00 uur 's ochtends paraat op de stoep van de Rainbow Community. Karen was dolblij ons te ontmoeten en wij haar ook. Ze vertelde wat haar organisatie precies doet. Ze zetten zich in voor Early Childhood Development d.w.z. dat ze voornamelijk kinderen tussen de 2 en 6 jaar jong z.s.m. naar school willen krijgen. In deze leeftijd leren de kinderen het meest. Ook zijn ze bezig met plannen voor een school te bouwen in het township in Knysna en tevens zijn ze schooluniformen aan het verzamelen d.m.v. sponsoring voor kinderen zodat ze naar school kunnen gaan. Karen heeft ons uitgenodigd het township te bezoeken, joepie, weer het township in! Ik kroop snel achter het stuur, Karen langs me en Marijke achterin en we begonnen rond te rijden. Ze heeft ons de plek laten zien waar de school gebouwd gaat worden, we hebben leraressen gesproken die daar les gaan geven. Heel interessant en heel mooi om te zien hoe Karen zich inzet voor deze mensen. Ze is nu 13 jaar bezig met dit project. We hebben kindjes gesproken die nu rond de 12 jaar zijn en nooit naar school zijn geweest, echt zo raar. Als de school er gaat komen, kunnen ze naar school wat ze erg graag willen. Na een hele trip heeft Karen haar zelfgemaakte Samosas geserveerd aan ons, overheerlijk, soort van gefrituurd deeg met daarin een mix van aardappel, kaneel en nog wat kruiden. In het kantoor van de Rainbow Community werken allerlei artiesten die daar hun werk verkopen en hiervan gaat 10% naar de organisatie! Heel goed idee. We hebben nog muziek gemaakt op de Djembé, we hebben gelachen en echt een band gekregen met deze mensen. Na deze dag zoveel geleerd te hebben, wist ik het. Ik moet iets doen voor hun met het geld wat ik heb verzameld via jullie! Ik heb besloten een aantal schooluniformen aan te schaffen voor maar liefst 4 kindjes, zodat zij naar school kunnen om een betere toekomst te krijgen. De schooluniformen kosten per kindje 750 rand (omgerekend EUR 57,12). Omdat ik heb gekozen voor 2 hele jonge kindjes kon ik voor 750 rand zelfs 2 kindjes een nieuw uniform geven. Marijke en ik zijn naar de winkel gegaan en hebben door middel van lijsten 4 kindjes uitgezocht, op de lijsten stond precies wat ze nodig hadden, welke maat ze hadden. Sokjes, schoentjes, kleding, rugzak, echt alles! Ik krijg gewoon weer een brok in mijn keel nu ik het op schrijf. Het was zo emotioneel om in die winkel te zoeken naar de spulletjes, alles in de mandjes te stoppen met de gedachten, deze lieve 4 kinderen kunnen straks naar schooL!!! Karen de eigenaresse was zo blij en er zijn dan ook enige traantjes gevallen!! Deze dag staat voor altijd in mijn geheugen gegrift en ik ben heel dankbaar dat ik dit samen mt Marijke heb mogen doen! Dit is een gevoel dat namelijk niet met woorden te omschrijven is en Marijke en ik delen dit gevoel nu. Het was inmiddels al 18.00 uur 's avonds, nog enig emotioneel maar we moesten nog 6 uur terug rijden naar Kaapstad want tomorrow it's NYE! Ik was heel blij weer thuis te zijn in mijn vertrouwde Kaapstad met me huisgenootjes.
 
Overdag zijn we even naar het Waterfront geweest om een wit jurkje te scoren want we gaan naar het festival Kinky Disco in Stellenbosch. Het is een feestje waar iedereen, je raad het al, wit gekleed moet zijn. Het is op een wijnboerderij midden in de natuur. We hadden er onwijs veel zin in, jurkjes aan, haartjes gedaan, make-upje erop (maar nog steeds geen nieuwjaarsgevoel) het is zo raar als je gewend bent het in de kou te vieren en nu gewoon in 31 graden. Samen met mijn huisgenootjes met een shuttle bus naar Stellenbosch gegaan. Het was echt onwijs mooi, overal was het groen en iedereen in het wit, chille techno muziek en iedereen lag een beetje te chillen op het gras. Na zonsdergang ging het dak eraf, nouja figuurlijk dan haha. Om 12.00 uur heb ik misschien 10 mensen (i.p.v. normaal gesproken de hele kroeg) een gelukkig nieuwjaar gewenst ook wel eens chill als je niet zoveel mensen kent haha. Al hoewel dat is niet helemaal waar vorig jaar lag ik met NYE doodziek in bed met lieve vriend Noro virus. Dan begint mijn NY dit jaar echt wel vele malen beter. Om 02.00 uur 's nachts hakte de Garden Route van de afgelopen week er toch wel een beetje in dus jaaa.. Marijke en ik zijn als allereerst met de taxi naar huis gegaan, do you believe it?? Het was goed geweest en tijd voor een goede nachtrust.
 
Woensdag, donderdag en vrijdag hebben we wat gechillt, naar het strand, aan het zwembad, uiteten geweest, wijntjes gedronken, echt living the good life. Nog wat geshopt en even naar de Market geweest i Houtbay. Donderdagavond hadden we afscheid genomen van Gaab met een dinertje en daarna een dansje gewaagd in de Dubliner in LongStreet (Stapstraat van Kaapstad). Vrijdagavond zijn we naar Club 31 geweest, dit moest ik Marijke natuurlijk wel laten zien! En wat was het weer gezellig, nog even een praatje gemaakt met Willie Wartaal die is hier op vakantie.  Zaterdag zijn we naar de Old Biscuit Mill geweest, weer met Willie Wartaal gekletst, nu had ik maar 2 rondjes gelopen voordat ik had gekozen wat ik ging eten en wel voor een overheerlijke ciabatta met beef, rocket, tomaat, parmesaan etc. erop was heerlijk!! 's Middags heb ik Marijke afgezet bij haar backpackers in Blouberg. Het was tijd voor haar om ook even alleen te zijn en alles te laten bezinken. We hebben 's avonds de beste steak ever gegeten! Sorry dat ik mijn eten telkens beschrijf maar ik moet het gewoon echt ff kwijt.. het was een steak gemarineerd in Brandy en ze kwamen hem met pan en al aan tafel serveren, jammie. Nog een leuk weetje.. voor een gemiddeld hoofdgerecht (+ fles wijn, die er meestal wel bij besteld wordt) ben je ongeveer 10 euro kwijt. Dus twijfel je om naar SA te komen, gewoon doen hihi het eten is extreem goedkoop en lekker alhoewel het bij de supermarkten in verhouding wel weer duurder is..  

De vakantie is over, het is een stuk rustiger in het huis want we zijn momenteel nog maar met zijn 5en. Er komen binnekort 3 nieuwe jongens en een nieuw meisje maar eind Januari ga ik naar een andere accomodatie. Van de ene kant wel jammer want voel me hier wel helemaal thuis maar wel leuk om weer nieuwe mensen te leren kennen. Marijke is nog een weekje hier en we hebben nog allemaal leuke dingen op het programma staan, zoals wijnproeven, robbeneiland, hiken etc. Zondag ga ik 3 daagjes naar Joburg en Pretoria, even op bezoek bij Cees Hopstaken, vriend van papa.

Ik ga snel proberen wat leuke pics erop te knallen. Maar de WiFi werkt niet goed  hier dus het heeft allemaal wat vertraging..

X van mij uit Afrika voor jullie.

 
 
 

  • 07 Januari 2014 - 12:42

    Rachel:

    Wow Meik, super verhaal. Leuk om te lezen! Fijn dat je het zo naar je zin hebt. Geniet van alle mooie ervaringen! Xxx

  • 07 Januari 2014 - 14:20

    Mama:

    Wat een leuk verhaal weer meisje. Heb je bungejump sprong al mogen bewonderen vind het echt heel stoer dat je dat gedaan hebt. En je eerste ervaring met vrijwilligers werk heb je ook al gehad. Wat zal dat een mooigevoel geweest zijn toen je die uniformpjes gekocht hebt voor die kindertjes. Ben super trots op je meisje. Blijf goed op jezelf passen. En doe cees de groeten van ons kus

  • 07 Januari 2014 - 15:36

    Nancy:

    weeer gaaf verhaal meiss!!!
    en ik geloof zeker dat t heel bijzondr zal.zijn om zo de mensen te kunnen helpen!
    geniet er nog lekker van!! en we missen je hier wel hoor ook al mis jij hier zeker niks!!
    dikke kuss!!

  • 09 Januari 2014 - 21:21

    Renee:

    Hi meis! Wat een super verhaal weer!! Fijn dat je het zo goed naar je zin hebt, en wat mooi dat je die uniformpjes hebt gekocht!!:) Heel veel plezier, succes op school en geniet van alle mooie ervaringen!! :) xxx

  • 12 Januari 2014 - 14:37

    Anneke Sanders:

    H a die Meike
    ik ben blij dat je die enge bungejump overleefd hebt het lijkt mij vreselijk ik zou het nog niet kunnen aanzien
    Ook nog hAppy nieuwjear van Lex en mij
    benieuwd naar je volgende verslag.

    Doelllllll tante Anneke

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Meike

Actief sinds 24 Okt. 2013
Verslag gelezen: 1185
Totaal aantal bezoekers 20769

Voorgaande reizen:

07 December 2013 - 17 Maart 2014

Life in Cape Town

Landen bezocht: