My last days at Amy Biehl! - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Meike Woerkum - WaarBenJij.nu My last days at Amy Biehl! - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Meike Woerkum - WaarBenJij.nu

My last days at Amy Biehl!

Door: Meike van Woerkum

Blijf op de hoogte en volg Meike

10 Maart 2014 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Trouble, trouble, trouble bij de Amy Biehl Foundation. Zoals ik in mijn vorige verslag al vermeld had.. moeten we een ander kantoor gaan zoeken. En nu voor 10 april (ja, 1 kleine maand nog te gaan)! Krijgen ze dit niet voor elkaar dan kan de Foundation gewoon opdoeken, weg, al die jaren die kinderen kunnen helpen door ze van de straat te houden en wat als Amy Biehl niet meer iedere middag naar de scholen gaat in de townships om de kinderen te leren over de wereld en ze plezier te laten maken! Maar ze weer op straat gaan hangen.. in aanraking komen met de bar slechte woonomstandigheden, drugs, criminaliteit.... Ik kan me gewoon niet voorstellen dat een organisatie, die zich zo goed inzetten voor de ontwikkeling van kinderen, misschien op moet houden met bestaan vanwege dit...

Even terug naar de oorzaak waarom is Amy Biehl op zoek naar een ander pand. Wel, Woolworths dat nu het kantoor sponsort, wil het pand terug omdat zij de ruimte zelf nodig hebben. Het hoofdkantoor van Woolworths zit tegenover waar wij nu zitten (groot luxe mooi gebouw) ons kantoor is redelijk gedateerd, knus maar oud. Waarvoor Woolworths het gaat gebruiken geen idee, maar prima ze willen het dus terug en wel zo snel mogelijk. Nu hebben we een nieuwe locatie gevonden voor het hoofdkantoor van de Amy Biehl Foundation. Het is een groot landhuis in Rondebosch (een buitenwijk van Kaapstad). Maar wij zijn niet de enige die dit landhuis willen kopen!! Er is een andere business man die ook een bod heeft gedaan. In eerste instantie dacht ik wat moet je nou weer met een heel landhuis als hoofdkantoor, gewoon een kantoor in de stad is prima toch en vele malen goedkoper?! Maar het landhuis kan juist heel veel toegevoegde waarde hebben voor de Amy Biehl Foundation. Er komen namelijk appartementen waar vrijwillgers kunnen slapen, er komt een theater waar voorstellingen gegeven kunnen worden door de kinderen, een grote keuken waar kooklessen gegeven kunnen worden. Er kan zo op veel verschillende manieren geld ingezameld worden voor de organisatie! Ook ligt het veel dichter bij de townships en is het transport veel makkelijker te organiseren tussen de scholen en het hoofdkantoor, het vervoeren van de vrijwilligers etc. De meeste werknemers komen zelf ook uit het township! Maar ja aan dit alles hangt natuurlijk wel weer een prijskaartje!! In totaal EUR 285.000, EUR 185.000 om het landgoed + huis te kopen en EUR 100.000 om het te renoveren. In totaal hebben we nu EUR 60.000 ingezameld! Nog een heel bedrag te gaan dus.....

Maaaaar toen viel bij mij het kwartje heel snel... De EUR 1.300 die ik door jullie steun heb kunnen inzamelen zou een heel mooie toegevoegde waarde zijn voor het Building Project van Amy Biehl! Ik heb dus afgelopen vrijdag aan Mr. Chaplin verteld dat ik deze sponsoring op heb gezet in Nederland d.m.v. een brief en dat ik met hulp van mijn vrienden, familie en collega's voor mijn vertrek naar Kaapstad maar liefst EUR 1.300 heb ingezameld (het andere bedrag had ik al geschonken aan een andere organisatie door het kopen van schooluniformpjes) en het betekende heel veel voor hem, dat ik dit heb gedaan! Hij heeft mij daarna ook nog een e-mail toegestuurd, dat ze heel blij zijn met mij en dat ik toegevoegde waarde ben voor deze organisatie. Nou dat is toch altijd leuk om te horen, niet waar? Als het goed is gaat hij vandaag bekend maken dat ik deze schenking heb gedaan. Ik heb de cheque al in elkaar geknutseld. Ik ben ervan overtuigd dat ik op deze manier de organisatie het meest kan helpen en dat het geld op de beste plek terecht komt! Ik sta volledig achter de keuze en organisatie.

Nog even een paar momenten die indruk op mij hebben gemaakt de afgelopen weken tijdens mijn vrijwilligerswerk in de townships! Zo werd ik laatst opgehaald door Easy op Siyazingisa en hij moest even langs het politiebureau om wat te laten tekenen. Of ik met hem mee wou? Nou, zo impulsief als ik af en toe kan zijn, volmondig ja dat wou ik natuurlijk wel, ik was wel benieuwd hoe een politiebureau in een township eruit zou zien! Het was een klein, oud, crappy gebouw ik weet niet eens in welke wijk en of het eigenlijk wel een officieel politiebureau was. Haha ik vergeet nooit meer de gezichten van al die mensen in het politiebureau, echt iedereen keek me aan, een beetje akward maar ik vond het wel grappig, ik kon de humor er wel van inzien! Toen we teruggingen wou ik eigenlijk vragen wat hij precies had moeten laten tekenen, maar ik bedacht me toch maar dat het misschien niet heel beleefd was om me er mee te bemoeien. Ik denk dat het iets te maken heeft met de registratie.


Ook hadden we laatst een golfdag georganiseerd in samenwerking met de MC Donalds. De golfdag was een groot succes. Het was heerlijk weer, er stond een licht briesje, een perfecte dag om te golven dacht ik zo. 's ochtends stond ik samen met de andere meiden achter de registratie. De golvers moesten hier aangeven van welke organisatie zij waren en wij zorgden dat ze de juiste goodie bag kregen met t-shirts erin. Niet alles ging helemaal zoals gepland, nouja niet alles eigenlijk liep de gehele registratie in de soep! Tijdens de registratie kwamen er nog een hoop spullen aan die we moesten verdelen over de Goodie Bags. De helft van de mensen hadden hun goodie bags al opgehaald dus er klopte niets meer van. Er stond ook nog eens een druktemaker bij van de MC Donalds die dacht dat hij precies wist hoe het moest gaan, terwijl hij het beter aan ons had over kunnen laten! Maar goed even 2 uurtjes hard doorgewerkt met een topteam!! Het was heel erg gezellig met zijn allen en ook met de meiden ook met de meiden die in dienst zijn van Amy Biehl. Het was een topdag! Alle golvers hadden het naar hun zin dus perfecto!


Ik heb eindelijk kunnen regelen dat aankomende woensdag mijn meiden van de korfbal een vriendschappelijke wedstrijd kunnen spelen tegen de meiden van Vukukanye! Heel erg veel zin in om ze te zien spelen en ze te coachen. Ze zijn zelf ook helemaal enthousiast dus ik hoop dat ze gaan winnen maar daar heb ik volste vertrouwen in! Echt toppertjes zijn het. Voordat ik begon met vrijwilligerswerk heb ik wel eens nagedacht over hechting met kinderen. En ik geloofde daar niet zo in, ik dacht nee daar zal ik geen last van hebben, maar ik merk aan mezelf dat ik het nu toch wel moeilijk ga vinden om ze niet meer te zien. Neem nou het meisje Aisa, ze is 13 jaar, maar ziet eruit als een volwassen meid een jaar of 16. Haar linkerarm en lijf zit onder de littekens van brandwonden die ze ooit heeft gehad. We hebben veel gekletst samen, ze wil dingen van mij weten en ik van haar. We luisteren samen naar muziek en ze leert me korfbal te spelen ;)! Dit is maar 1 voorbeeld zo zijn er nog een hoop andere meiden waar ik dol op ben! Ga ze toch wel missen denk ik... en ik denk dat ze mij ook gaan missen! Als ik soms een middagje op kantoor moet blijven dan hoor ik meteen dat de meiden me gemist hebben. Als we wedstrijdje spelen willen ze graag bij mij in het team! Ook tijdens de wedstrijdjes die we spelen hebben we zo veel plezier, we lachen samen wat echt een band kweekt! Ook als we tactieken bespreken dan gaan we er helemaap in op! Ik geniet er zo van.. jammer dat het de laatste week alweer is! Ik wil nog een leuk afscheid geven aankomende donderdag al moet ik eerst nog even bespreken met Amy Biehl wat ik mag doen want ik weet niet of ik zomaar iets mag geven of wat dan ook..

De afgelopen 2 weken ben ik alleen maar bij de meiden geweest om te helpen met assisteren bij korfbal. Ook omdat ik dit het leukste vindt maar de laatste x dat ik bij voetbal had geassisteerd ben ik echt totaal overspannen thuis gekomen haha nee het viel mee hoor. Maar het was me zo zwaar gevallen haha.. Ik had de leiding genomen over de jongetjes onder 11! Nou warming upje, wat oefeningen die wij bij de training altijd deden en daarna partijtje. Echt 1 grote chaos, ik had totaal geen overzicht. Teams gemaakt 8 tegen 8. Binnen 5 minuten stonden er nog maar 6 tegen 5 te spelen en ik rende met mijn fluitje over het veld om scheids te spelen wat ook allemaal nog niet zo handig bleek. We hebben geen hestjes en ik kende niet alle kindjes dus ik was af en toe helemaal in de war wie ik nu in welk team had gezet. Echt totally chaos. Na 1,5 uur geprobeerd te hebben het beste er van te maken, moest ik echt aan mezelf toegeven dat ik het niet kon doen. Dus heb ik de dag erna overlegd en aangegeven dat ik liever het gewoon bij mijn meiden hou.

Wat ook heel leuk is dat ze helemaal fan zijn van mijn blonde haren. Ze vinden het prachtig om er aan te zitten en er vlechtjes of een staartje in te maken. Af en toe moet je ook even aangeven dat het klaar is want als je 1 meisje ermee laat spelen, staat zo de hele school om je heen. Maar het zijn ook boefjes hoor, want laatst waren we ook een beetje aan het hangen omdat het programma nog niet begonnen was en toen vroegen ze of ik ze niet wat geld wou geven! Terwijl ze heel goed weten dat het zo niet werkt! Ook gaan de kinderen heel anders om met elkaar dan in Nederland. Zo slaan ze elkaar, duwen elkaar en schoppen elkaar (niet hard, maar het is wel echt anders als bij ons). De kinderen zitten echt VOL energie, ze zijn niet klein te krijgen! Prachtig en dan te bedenken dat de kinderen best lange dagen maken, ze beginnen in de ochtend rond 9 uur en zijn rond 5 uur klaar. Voortestellen dat ze ook nog wel eens een half uur moeten lopen naar school, zonder ouders.

Ik ga nu maar eens navraag doen hoe ik mijn afscheid aanstaande donderdag het beste aan kan pakken. Ik wil echt heel graag iets leuks doen met ze en heb de hele ochtend al gespendeerd aan mijn blog dus werk aan de winkel!

Ik wens jullie allemaal een hele fijne dag in Nederland. Ik zie alleen maar lekker weer foto's voorbij komen op Facebook. Ik zou zeggen hup leg je spullen neer en allemaal het terras op en genieten! Dat doe ik ook hier! Al wil ik het eigenlijk niet toegeven, maar het weer is hier de laatste tijd echt aan het veranderen, veel wind en bewolking, gelukkig nog wel een lekker temperatuurtje! Ja, ook de winter gaat de intocht maken in Kaapstad. Ja, ik besef wel dat ik het perfecte seizoen heb gekozen om er even tussen uit te gaan. Geen winter gehad in Nederland en geen winter in Kaapstad ;)

Dikke x en Liefs van mij!!

  • 10 Maart 2014 - 10:31

    Marijke:

    Lieffie!
    Goed doel heb je gekozen, hoop dat het allemaal gaat lukken met de nieuwe ruimte voor de stichting! Spannend zeg, nu gaat het allemaal wel heel snel in 1 X hè...
    Wat zijn je plannen voor de komende weken?
    Denk aan je schat!! Dikke knuffel!! Xxxx

  • 10 Maart 2014 - 13:20

    Rachel:

    Meik, leuk verhaal weer om te lezen in mijn pauze. Ze hebben wel een
    goeie aan jou bij de stichting! Jammer dat het weer minder wordt.
    Succes met je afscheid!

    Liefs, x

  • 10 Maart 2014 - 15:51

    Renee:

    Meis, wat een goede keuze om het bedrag wat je verzameld hebt op deze manier te doneren! :) Hopelijk gaat het lukken met de aankoop! :) Ze zullen super blij met je zijn, met al je inzet voor de stichting!! Super!! :) Ik kan me voorstellen dat het moeilijk is om afscheid te nemen donderdag, nadat je zo'n band hebt opgebouwd met iedereen daar! Hopelijk mag je iets leuk organiseren en heb je een fijn afscheid, heel veel succes en geniet er nog van deze week! :)

    xxx

  • 10 Maart 2014 - 16:54

    Tante Ingrid:

    Je verhalen zijn heerlijk.
    Ik kan me helemaal inleven.

    Dikke kus
    Tante Ingrid

  • 12 Maart 2014 - 15:19

    Floor:

    Hee die Meike,

    Wat leuk om je avonturen te lezen op deze blog, leuk om te lezen wat je allemaal mee maakt.
    En dat je zoveel voor de stichting betekent, mooi dat je daar echt onderdeel van kunt uitmaken.
    Geniet van al je mooie ervaringen!

    Groetjes,
    Floor (Ballast Nedam)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Meike

Actief sinds 24 Okt. 2013
Verslag gelezen: 464
Totaal aantal bezoekers 20756

Voorgaande reizen:

07 December 2013 - 17 Maart 2014

Life in Cape Town

Landen bezocht: