Feel like a Capetonian - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Meike Woerkum - WaarBenJij.nu Feel like a Capetonian - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Meike Woerkum - WaarBenJij.nu

Feel like a Capetonian

Door: Meike van Woerkum

Blijf op de hoogte en volg Meike

28 Januari 2014 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Haai lieve vrienden, familie en lezers van mijn blog!

Ik zit alweer bijna 8 weken hier in Kaapstad en vond het wel weer tijd om even een verhaaltje te doen over mijn afgelopen dagen! Het leven begint hier echt te wennen. Je weet de leuke plekjes te vinden en je begint de cultuur te kennen. Ik voel me voort een redelijke Capetonian (zo noemen ze de Kaapstadse bewoners). Ik heb de afgelopen paar dagen niet zo'n spectaculaire dingen meegemaakt maar dit kan ook niet altijd er moet natuurlijk ook nog gestudeerd worden! ;)

Donderdag zijn we naar Kaap de Goede Hoop gereden (Cape Point). Lekker in het cabriootje met het dakje open, zonnebrilletje op en een nice muziekje aan, en wel de nieuwe cd van GoldFish, HELL YEAH. De route vanaf Kaapstad hiernaar toe, is een hele mooie route helemaal naar het zuidelijkste puntje van Zuid-Afrika waar de 2 oceeanen (de Indische en de Atlantische) bij elkaar komen. Vanaf Kaapstad naar Cape Point is ongeveer 1,5 uur rijden, langs de zee en de stranden en door de bergen, prachtig. De zon stond erg laag want het was ongeveer 17.00 uur toen we aanreden, wat het allemaal nog magischer maakte. Om 18.30 uur bij Cape Point aangekomen, bleek dat je maar tot uiterlijk 18.00 uur het park inmocht om werkelijk de samenkomst van de 2 oceeanen te kunnen zien. Nog even geprobeerd de bewaker om te kopen, maar helaas dit mocht niet baten. Enigszins teleurgesteld maar via de andere kant langs de andere oceaan teruggereden. Maar wat was dit prachtig, ik heb genoten van iedere seconde, het uitzicht was zo mooi onderweg! Op Chepmans Peak hebben we de zonsondergang gekeken, het geluid van de oceaan hoorde ik tegen de rotsen aanslaan, in de verte zag ik een paar bootjes varen en de zon weerspiegelde neer op de oceaan. De lucht kleurde langzaam van geel, naar paars en uiteindelijk naar roze. Pff wat zal ik deze momenten gaan missen als ik straks weer in het vlakke Nederland ben!

's Avonds ben ik met een aantal klasgenootjes weesten stappen in Long Street, the place to be! Het was pas de 2e x dat ik hier naartoe ben geweest. Long Street is een lange straat met alleen maar kroegjes, winkeltjes en clubs. De meeste barretjes bestaan uit 2 verdiepingen en hebben een groot balkon waarop je kunt chillen. Het is een hele drukke straat, overal lopen mensen, rijden auto's, politieagenten en security! Het is echt een gekkenhuis, het is echt Afrika! En je moet opletten op je spullen! Nou dat hebben we meteen ervaren. Mijn Zwitserse klasgenootje Cosima is beroofd van haar portemonnee die in haar tas zat. Toen ze het merkte is ze meteen naar de security gegaan, binnen 1 minuut hadden ze de dief te pakken en stond hij oog in oog met ons. Er stonden denk ik wel 20 politiemensen en security om ons heen en iedereen stond te roepen dat we aangifte moesten doen zodat hij max. 3 weken de cel in ging. Gelukkig zat alles nog in haar portemonnee, alleen haar cash miste! Cosima besloot geen aangifte te doen omdat je er heel veel werk mee hebt, statement afleggen, naar de rechtbank etc. Na 2 uur hektiek zijn we snel de kroeg ingegaan om een biertje te drinken en de avond af te sluiten. Oja we moesten de security 100 rand betalen omdat ze haar portemonnee hadden gevonden, corrupt corrupt corrupt!! Werken ze samen ,de dief en de security, of was het toeval.. geen idee maar er klopt iets niet aan heel dit verhaal! Maargoed daarna snel een biertje gedronken om een beetje van de schrik te bekomen.

Afgelopen vrijdag hadden we weer een examen! Ik had hem gelukkig super goed gemaakt (hoogste van de klas, stuudje). In de pauze zijn we sushi gaan eten en toen was het eindelijk half 4, tijd voor weekend!! 's Avonds zijn we met 20 mensen van school weesten uiteten in het Waterfront in een grillrestaurant en daarna zijn we uitgeweest in Club 31! Verrassend ;)! Zaterdagochtend een brunchje gegeten bij de Old Biscuit Mill. Dit x was het een pannekoek met daarin butternut, feta, spinazie en zonnebloempitten! Fucking lekker! In de middag op het strand gechild van Camps Bay met Laura, Duits meisje wat ook op onze school zit en daarna een biertje gedronken in de Residence (hier wonen de meeste mensen van mijn school). In de avond heb ik een diner gehad met mijn huisgenootjes, wat ook erg gezellig was!

Op zondag ben ik 's ochtends naar Canal Walk geweest. Een winkelcentrum net iets buiten Kaapstad (zo'n 20 minuutjes rijden). Het is een super luxe shoppingmall met alleen maar gave winkels. Alles is enorm groot en mooi! Snel wat kleertjes ingeslagen want in de middag gingen we naar het Kirstenbosch Summer Sunset Concert waar een lokale artiest kwam optreden en wel Jimmy Levis. Hij is een van de talenten van Sing en Songwriter hier. Ik was samen met Nina en Cosima van mijn school gegaan. We hadden een koelbox meegenomen vol met lekker eten en drinken. De omgeving was zo onwijs mooi. Iedereen zit op een berg met een kleed en heeft zijn eigen eten en drinken bij. Om 17.00 uur begon het concert tot ongeveer 20.00 uur! Daarna snel teruggereden naar Kaapstad om 's avonds met de voetjes in het zand te housen op het laatste feestje van GoldFish in Shimmy's. Awesome again! Oja je raad het nooit.. wie zie ik langs mij aan de bar staan! De gast die de portemonnee van Cosima had gestolen afgelopen donderdag! Klein wereldje, dus opletten geblazen!

Op maandag had ik mijn eerste priveles in de morgen met mijn favoriete lerares Debbie! Het is heel fijn om deze lessen te hebben want je leert erg veel en we gaan deze (laatste) week veel oefenen op mijn Tenses (tijden). Dit gaat helemaal goedkomen. Maandagmiddag ben ik naar de cinema geweest. De film " The Wolf of Wallstreet" zeker een aanrader als je hem nog niet gezien hebt, echt een mega vette film en Leonardo DiCaprio speelt een geweldige rol! 'Savonds bij Giovanni's gegeten met Moritz (Duitse klasgenoot). Giovanni's is echt de uitvinding, een overheerlijke tratteur met de lekkerste Italiaanse gerechten! Je staat en zit met zijn allen voor op straat te eten en te drinken! Daarna nog een potje Afrikaans Monopoly gespeeld met mijn huisgenooten wat ook best wel lachen is i.p.v. PC Hooftstraat -> Clifton en i.p.v. Kalverstraat -> Soweto.

Vanavond ga ik met mijn schoolgenootjes naar Beefcakes en daarna gaan we naar Dizzies, the place to be op dinsdag! Studentenavond incl. karaoke! En morgenmiddag is het zover dan ga ik verhuizen naar mijn 2e accommodatie d.w.z. dat het 2e deel van mijn reis dan echt bijna gaat beginnen. Ik heb er zin in al is het wel dubbel.. ik heb nu zoveel leuke mensen om me heen van alle landen over de hele wereld! De schoolt voelt voort als mijn 2e thuis aangezien ik hier het meest van mijn tijd spendeer! Maar als ik straks begin met mijn vrijwilligerswerk zal ik nog steeds wel sommige van hun blijven zien. Op maandagochtend heb ik een kennismaking met de Amy Biehl Foundation en in de middag heb ik mijn eerste werkdag!

Ik ben vanaf nu trouwens alleen nog bereikbaar op mijn Afrikaanse nummer, ik heb mijn Afrikaanse simkaart in mijn Iphone gedaan. Ik heb data gekocht zodat ik voort overal internet heb dit is veel makkelijker om met mensen hier wat af te spreken via whatsapp. Mijn nummer is 002774 - 5095945. Dus als jullie me willen bereiken, kan dat op dit nummer en niet meer op mijn Nederlandse nummer!

Dikke x en liefs Meik!!

  • 28 Januari 2014 - 21:57

    Rutger J.:

    Effe relaxed je verhaal gelezen. Hier wapenen we ons vast op temperaturen onder 0. Hopen dat de zomer ons gunstig gezind is! Spannend a.s. maandag, jij naar de Foundation en ons Juul 4 jaar en meteen naar groep 1..... ze wordt groot! Als je terug bent haar maar eens je verhaal vertellen met foto's erbij! Enjoy!!!

  • 28 Januari 2014 - 22:20

    Mama:

    Je studententijd zit er bijna op, en het tweede deel van je reis gaat beginnen. Hoop dat het net zo leuk wordt als je eerste deel. En dat je net zoveel geluksmomenten en ervaringen op doet. Het zal wel heel anders worden als je tot nu toe gehad hebt, maar hoop dat je er ook goede herinneringen aan over zult houden. Heel veel succes met je verhuizing en ben benieuwd naar je volgende verslag. Succes met je vrijwillegerswerk en met je nieuwe woonruimte. Liefs mama

  • 04 Februari 2014 - 13:33

    Renee:

    Hi Meis, Leuk om je verhaal weer te lezen!! :) Fijn dat het allemaal zo goed gaat en wat goed dat je het hoogste punt van de klas had! Ik ben trots op je! Ga zo door meis, en geniet ervan!! Ik wens je heel veel succes met het vrijwilligerswerk tijdens het tweede deel van je reis!! xxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Meike

Actief sinds 24 Okt. 2013
Verslag gelezen: 400
Totaal aantal bezoekers 20757

Voorgaande reizen:

07 December 2013 - 17 Maart 2014

Life in Cape Town

Landen bezocht: