Life is what you make it! - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Meike Woerkum - WaarBenJij.nu Life is what you make it! - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Meike Woerkum - WaarBenJij.nu

Life is what you make it!

Door: Meike van Woerkum

Blijf op de hoogte en volg Meike

27 December 2013 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Lieve allemaal,

Weer een bericht vanuit Zuid-Afrika maar momenteel vanuit Plettenberg Bay! Het was weer een bijzondere week, ja bijzonder dat is denk ik de goede benaming voor de afgelopen dagen. I hope you enjoy it!

Afgelopen zondag was het dan eindelijk zover! We gingen naar Mzoli's place. Een restaurant midden in het township Gugulethu (in de volksmond ook wel Gugs genoemd). Om 10.30 uur had ik afgesproken met 2 Duitse meisjes en 2 locals, het waren 2 super relaxte gasten trouwens. Onze lerares had voorgesteld dat deze heren ons mee zouden nemen zodat we niet met alleen meiden de townships in hoefden te gaan. Vervolgens naar de supermarkt gereden om de koelbox die zij mee hadden gebracht te vullen met de nodige biertjes, ciders en crushed ice, dit beloofd weer een leuke dag te worden. Het was fijn om de mannen erbij te hebben want je hebt toch iets minder last van alle andere locals, sommige zijn namelijk erg dronken en vervelend. Ook wist Steve precies hoe het concept werkte, het was voor hem alweer 2 jaar geleden dat hij op deze plek was geweest, hij woont in Joburg momenteel voor werk. Maar hij is opgegroeid in Kaapstad, zijn moeder woont nog in Gugulethu om de hoek bij Mzoli's, ik vroeg al of we er niet even op bezoek konden gaan toen we er voorbij reden maar dat wou die helaas niet. De andere gast heet Siyeza en woont in Kaapstad, hij is chefkok van beroep. Bij Mzoli's aangekomen gingen we eerst naar de slagerij om ons vlees te kopen. Steve kende de enige echte Mr. Mzoli's, dus we hebben hem nog even snel een handje geschud. We kochten boerewors, lamskoteletten en beef. Vervolgens brachten we ons eten naar de keuken waar de koks klaar staan om dit voor ons te bereiden door te braaien. Wij gingen daarna naar het restaurant waar we een tafeltje uitzochten. De eerste biertjes werden geopend en vanaf dat moment was het genieten. Het is een plek waar donkeren, gekleurden en witte mensen samen zijn en wat is dat toch mooi om te zien. Er word deep afro house muziek gedraaid, en jeej wat is dat een vette sound! Iedereen staat de dansen, te drinken, iedereen lacht en is vriendelijk naar elkaar. Allemaal individuen maar toch 1, heel bijzonder! Na een uurtje was ons Vlees klaar.. aanvallen!! Want honger hadden we voort, lekker eten met je handen, het hoort er allemaal bij, we zitten natuurlijk toch in een Township. Natuurlijk hadden we veel te veel vlees dus we hadden onze buren de rest gegeven, want zo werkt het daar, delen! Uiteindelijk hadden de heren ons netjes thuis afgezet en was ik weer een hele ervaring rijker. En ik heb de hele dag Engels gepraat en ik heb nieuwe mensen ontmoet en ik heb heel veel geleerd over de Townships! Eenmaal thuis gekomen ging ik me snel klaar maken want 's avonds zijn we met zijn allen naar Shimmy's Beach Club geweest voor een feestje met de DJ Goldfish uit SA.

Maandag ben ik met Maaike naar Waterfront geweest en daar hebben we lekker geshopt, al blijkt dit achteraf weinig zin te hebben gehad, waarom? Dat lees je een paar alinea's verder in dit verslag. In de avond hebben we afscheid genomen met een diner van Mitch, hij mocht na 6 maanden Kaapstad weer terug naar het koude Holland! Haha ben ik blij dat ik nog zo lang mag blijven hier.. daarna snel naar bed want morgen om 8.15 uur komt Marijke dan eindelijk en gaat ook mijn vakantie echt beginnen!!!

Een beetje zenuwachtig sta ik dinsdagochtend om 8.15 uur op Cape Town International: ik zie in de verte een schim aankomen uit de aankomsthal, volledig bepakt en bezakt, want ik had natuurlijk gevraagd of ze nog wat kleding mee wou nemen vanuit Hollend, wat ik miste! maar jaaaa het was ze echt, Marijke, we hebben enorm lang geknuffeld en daarna heel snel naar buiten want ik moest haar toch echt heel snel het fijne zonnetje laten zien, na een 30 uur durende reis voor haar, damn! We konden meteen onze ride ophalen en wat voor eentje. Een witte Ford Fiesta van 3 maanden oud als dat maar aan ons besteed is haha! Oja het bedrijf vertelde ons: the car has a very nice music system, onze dag kon niet meer stuk! Na een vreugdedansje snel naar mijn huis om Marijke aan iedereen voor te stellen. In de middag hebben we heerlijk op het strand gechilld, op Clifton 3! Clifton heeft 5 verschillende stranden voor allemaal een andere doelgroep, wat nou welke is geen idee maar het was er aangenaam rustig, heerlijk. Savonds hebben we Sushi afgehaald met de meiden en daarna gingen onze luikjes dicht want woensdag gaan we beginnen aan onze roadtrip!

Woensdag, eerste kerstdag, ging het wekkertje weer op tijd, even een hotelletje boeken voor de avond, al onze spulletjes pakken, lekker ontbijtje zodat we met een volle maag konden beginnen aan onze roadtrip. De eerste lading in de auto gezet, terug naar beneden om de volgende lading in de auto te zetten, kom ik bij de auto aan, sta ik vol verbazing te kijken waar zijn de tassen met mijn kleren en schoenen nou? Conclusie: weg!! Wat blijkt nou, even voor wat verheldering van mijn verhaal.. de auto staat geparkeerd aan de achterkant van mijn huis in een garagebox met 3 deuren, allen opslot, vandaar dat ik de auto voor die 1 minuut (dat ik bezig was met de volgende lading te halen) niet op slot had gedaan. In die 1 minuut hebben ze de garagebox opengebroken en mijn spullen uit de auto gestolen. Ik kon het niet bevatten, ze moeten ons dus ook echt de hele tijd in de gaten gehouden hebben want het is zo snel gegaan allemaal. Well Merry Xmas to me! Goed begin van onze roadtrip, Marijke is net 1 dag in Kaapstad en dan gebeurd dit. Ik baalde enorm maar bedacht me vlug, het zijn alleen kleren en het heeft geen zin om te sippen, het is gebeurd en er is niets meer aan te veranderen. We hebben meteen de politie gebeld en zij kwamen redelijk snel om alles te onderzoeken en onze aangifte in orde te maken. De politie (2 mannen) was erg onder de indruk van alle meiden in het huis haha het leek wel of ze met ons aan het flirten waren maar goed kan ze enigszins wel begrijpen als iedereen voorbij komt gehuppeld in bikini's! Ze hebben ons verder prima geholpen! 4 uur later onze roadtrip toch maar gestart.. zodat we wel voor het donker aan kwamen op onze eerste bestemming en dat was Oudtshoorn (een dorpje dat bekend is om haar Struisvogelboerderijen). De wegen zijn hier niet heel goed verlicht en het is niet veilig om 's nachts ergen rond te gaan dwalen. Onderweg waren we de ellende van die ochtend al snel vergeten door de super mooie route die we reden, overal zagen we indrukwekkende bergen en het was erg rustig op de weg vanwege Kerst. We luisterden naar UB40, Bob Marley etc. heerlijke muziek om op te rijden (bedankje aan Yvonne voor het branden van deze cd's). Het laatste gedeelte hebben we Route 62 gereden (dit is ook een bekende route hier). Onderweg hadden we onze kerstmutsen opgezet om toch wat kerstsfeer te creeeren en bij ieder marktje langs de weg waar we even stopten, wensten de mensen ons een Merry Xmas en wij hun!! De mensen hadden een lach op hun gezicht, so did we!

Om 20.00 uur 's avonds (net voor het donker) kwamen we aan in Oudtshoorn. Helemaal enthousiast omdat het een enorm mooie lodge was, doen we de kofferbak open om onze spullen eruit te halen, zien we dat we door alle commotie van die ochtend vergeten zijn Marijke's tas met kleren in de auto te zetten. What a shame! Nu hebben we allebei weinig tot niets bij aan kleren. Wat zijn we toch ook een stel he! We hebben alleen nog wat kleren die we eigenlijk niet van plan waren om mee te nemen maarja we delen alles gewoon samen. Wat heb je eigenlijk ook nodig hier.. een korte broek, slippers en een bikini dan kom je een heel eind. Snel ingecheckt en nog een duik genomen in het overheerlijke zwembad. Toen gingen we snel op zoek naar een restaurantje om van een lekker kerstdiner te genieten. Wat denk je, alle restaurants waren gesloten en dan bedoel ik ook echt alle restaurants. Hebben wij weer.. maar gelukkig konden we er nog steeds om lachen. Dus bij de benzinepomp hebben we noodles en pasta met gehaktballetjes gekocht. Deze hebben we opgewarmd met de waterkoker van onze lodge, lekker primitief dus. Wel hadden we nog Champagne, die hadden de dieven dan wonder boven wonder niet meegenomen uit de auto. De dief zal iig geen alcoholist geweest zijn ;). De avond hebben we doorgebracht in de lodge met een Zwitsers stel en we hebben een enorm fijne avond gehad.

Donderdag 2e kerstdag in Nederland, hier vieren ze deze niet. Dus zijn we snel even naar Mr. Price gereden (dat is een goedkope winkel hier) om toch wat kleding aan te schaffen. 's ochtends belde de politie op dat ze vingerafdrukken nodig hadden van de auto! Wij uitgelegd dat het een beetje lastig wordt omdat we aan het reizen zijn! Vervolgens hebben ze nog 3 x gebeld maar het kwartje viel niet helemaal geloof ik. Uiteindelijk heeft de politie besloten dat ze geen vingerafdrukken nodig hebben haha, beetje raar maar goed daarna snel gekeken op booking.com of er nog ergens iets vrij is zodat we de avond ergens door kunnen brengen, want het is hier nu vakantieperiode en heel veel mensen gaan de Garden Route rijden. Joepie, er was nog 1 kamer vrij in heel Plettenbergy Bay (Plett), dus dan gaan we daar maar naar toe. Snel geboekt en vervolgens onze route gereden via George, Wilderniss en Knysna naar Plett. Onderweg nog even moeten stoppen voor een kudde overstekende Baboons (Aapjes). Ook hebben we een stukje Montagu Pass gereden, dit is een onverharde route with amazing views! In het B&B even ingecheckt en daarna naar Plettenberg Bay Game Reserve. Want wij gaan op safari!!! Marijke's eerste safari dus ik vond het zelf ook wel weer helemaal spannend. We hebben al 3 dieren van de big five gezien!! Nu nog de Luipaard en Olifant. Ook hebben we een hoop andere dieren gespot, krokodillen, cheetah's, giraffes etc. Je kunt wel zeggen dat wij hele goede goede rangers zijn.

's avonds hebben we dan eindelijk een heerlijk kerstdiner gehad bij Moby's Dick, een restaurantje aan de zee waar we 4 voorgerechten en 2 hoofdgerechten hebben besteld, dit hadden we wel verdiend dachten we zo! Daarna nog even gekeken in de lokale club hier genaamd Flashback! Het was een waar tienerparadijs waar wij (zeker Marijke haha sorry schat) toch wel mee van de oudste waren dus snel een JamJam gedronken (een pot met drank dat smaakte naar zuurstokjes, BAH) en ons bedje in want we waren kapot!!

Vanmorgen snel gekeken op Booking.com. (Even om te laten weten aan jullie hoe druk het hier overal is. Vanaf onze huidige locatie in een straal van 90 km waren er werkelijk waar maar 3 hotels beschikbaar.) We hebben gekozen voor de African Arrey Lodge, ook in Plett. Wel chill een dagje niet zo veel rijden! 's ochtends lekker op het strand liggen bakken en daarna naar de Backpackers gegaan. Na een hele rit over onverharde wegen in een bos kwamen we aan bij de Backpackers! En wat is het mooi hier! De Backpackers ligt op een klif boven een meer. Het is helemaal ingericht in Afrikaanse stijl, overal staan kampvuurtjes, in de bomen vind je hangmatjes en er staan overal leuke terrasjes met kussentjes en dekentjes. Als je stil bent, hoor je buiten helemaal niets alleen de natuur! De eigenaresse vertelde ons dat de enorm luxe boerderij waar we op uitkijken, is van een maffiabaas uit Sicilie. Hij is onlangs gearresteerd en momenteel zit zijn zoon daar ondergedoken! Als hij teruggaat naar Sicilie wordt hij onmiddelijk opgepakt. (Weer even een spannend verhaal haha). Ook is er een enorme braai die iedere avond aangestoken wordt. Oelala dat wordt weer braaien vanavond. Samen met een Braziliaanse jongen die hier ook net is aangekomen naar de supermarkt gegaan om vlees te halen! Maar eerst gaan we vanaf het Deck genieten van de zonsondergang en daarna lekker op tijd ons mandje in want morgen gaan we om 09.00 uur 's ochtends van de allerhoogste Bungyjump brug ter wereld springen! Onwijs veel zin in, maar ook wel een beetje spannend!

Tot zo ver het verslag (mijn excuses dat het zo lang is) van mijn nogal indrukwekkende week! Maar maak je alsjeblieft geen zorgen om me, ik geniet echt van ieder moment! En we hebben gewoon heel veel pecht gehad maar ik ben wel weer een ervaring rijker. Ik leef nu al een paar dagen van de spullen die ik heb uit plastic tasjes, maar nog steeds waardeer ik het zo dat ik hier ben. Misschien is het wel eens goed voor me, back to basic! Everything happens for a reason? Maybe it is!

Ik zal de foto's zo snel mogelijk weer uploaden maar mijn oplader van mijn camera is ook gestolen dus ik probeer de batterij te sparen momenteel.

Ik hoop dat jullie allemaal hele fijne kerstdagen hebben gehad met jullie familie en vrienden! En ik wens jullie een heel voorspoedig 2014! Ik ga nu snel naar het Deck en genieten van de rust, laidback, relax and chill mode on!

Veel liefs van mij!

  • 27 December 2013 - 17:59

    Suzanne:

    Hey Meike en Marijke

    Leuk om jullie verhaal te lezen, geniet van jullie vakantie samen en ben voorzichtig.

    Groetjes Suzanne

    p.s. Marijke doe je Detty de groeten als je haar over 2weken weer ziet.

  • 27 December 2013 - 18:49

    Kaatje:

    Meike!

    Wat een mooi verhaal weer, ben toch wel een beetje jaloers op je manier van schrijven hoor... ;)

    Geniet ervan en ben weer benieuwd naar je volgende verhaal!

    Liefs Kaatje

  • 27 December 2013 - 19:16

    Renée Muller:

    Hey meis!!!

    Wat een mooi verhaal weer!!! :)
    Dat is balen van de gestolen kleding, maar gelukkig hebben jullie daarna lekker van jullie trip kunnen genieten!! :) klinkt super daar!!! En geniet samen lekker van het mooie weertje want hier is het regenachtig en fris Haha.. ;-) ik ben blij dat het zo fijn is daar en wens jullie heel veel plezier!!! En alvast een heeeeeeel fijn, gelukkig en gezond nieuwjaar!!

    Veel liefs, xxx
    Renee

  • 27 December 2013 - 23:10

    Nien:

    Heeee schat!! Wat een verhaal!!! Inderdaad flinke pech, maar gelukkig kun je er om lachen! :D ik word echt heeeeeel jaloers als ik je verhaal lees, zie het allemaal helemaal voor me, heerlijk chillen en genieten daar!!! Super veel plezier nog op jullie reis!!
    Dikke kus Nien

  • 28 December 2013 - 00:16

    Nancy Verbeten:

    Gaaf weer om te lezen Meike! Maar eh te lang zijn je verhalen niet. Ze lezen heerlijk weg! Enjoy ladies.

  • 28 December 2013 - 08:20

    Nancy:

    Heee meisss. Wat een verhaal weer gelukkig dat alles goed gaat! En fjjn dat je zo geniet!!:) wel echt spannend om van zo hoog te springen! Ben benieuwd hoe t is gegaan?:) maar dat horen we vast wel weer. Geniet er ng lekker van!! En heel veel plezier. Dikke kuss

  • 28 December 2013 - 18:53

    Marijke Seuntiens:

    Hi schat, je zit nu langs me in de backpackers, leuk om ons verhaal vanuit jou kant te lezen, hihi
    Vind het geweldig hier met jou. voor iedereens info, de bungy jump was geweldig, jammer dat meik afhaakte op het laatste moment.... nee grapje, ze was als eerst zelfs, echt super!
    Flying dutch girls ;)
    Wij genieten nog ff verder hier, mijn verslag komt eraan, maar t werkt allemaal niet zo goed, ach ja, ik en computers, zal wel aan de generatie liggen ;)

    Xx Je share mate...

  • 28 December 2013 - 20:24

    Jacqueline:

    Wat maak jij veel mee daar, wat een avontuur, jammer van je spullen, maar je wordt er al lekker makkelijk in.
    Wij genieten van jouw verslag, ga daar vooral mee door, gr en een hele fijne jaarwisseling daar .

  • 28 December 2013 - 20:46

    Iene Teunissen:

    Hoi Meike, geweldig weer om te lezen. En ach, die gestolen kleren. Jij bent daar toch al aan gewend. Eerst 2 keer je telefoon, nu je kleren, zolang ze jou maar niet pakken. Geweldig weer om je hele verhaal te lezen, geniet er samen van.
    Groetjes Iene.

  • 30 December 2013 - 18:06

    Jolanda Verdegaal:

    Ha Meike, leuk je verslag weer even te lezen op deze laatste dagen van het jaar. Kleding weg; is goede reden om nieuwe te kopen en yes alles heeft een reden.... Blijf genieten van JOU reis en fijn te lezen dat je geniet. Heel gaaf.... Zo te lezen is het niet echt back to basic, alleen met wat minder en af en toe omgaan met veranderingen...haha. Gaaf meid, blijf genieten en blijf ontdekken, leren en ervaren. Fijne jaarwisseling alvast en een TOP 2014 met veel liefde, ervaringen, gezondheid en geluk

  • 01 Januari 2014 - 21:11

    Ilske:

    Heej Meike, de beste wensen!xils

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Meike

Actief sinds 24 Okt. 2013
Verslag gelezen: 431
Totaal aantal bezoekers 20771

Voorgaande reizen:

07 December 2013 - 17 Maart 2014

Life in Cape Town

Landen bezocht: