Time flies when you are having fun - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Meike Woerkum - WaarBenJij.nu Time flies when you are having fun - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Meike Woerkum - WaarBenJij.nu

Time flies when you are having fun

Door: Meike van Woerkum

Blijf op de hoogte en volg Meike

21 December 2013 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Wat gaat de tijd toch snel. Ik ben morgen alweer 2 weken in Kaapstad! Het is best dubbel eigenlijk, pas 2 weekjes hier maar het lijkt alsof ik hier al heel lang ben. Je leert je weg te vinden in de stad en begint steeds meer gewend te raken aan het leven hier.

Vorige week vrijdag heb ik voor het eerst gebraait met mijn huisgenootjes en nog wat mensen die in een ander huis wonen in Kaapstad. Het is precies hetzelfde als bbqen in Nederland. Iedereen neemt eigen vlees en drank mee en de braai kan aangestoken worden! Vervolgens zijn we uitgeweest in Club 31, zoals de naam al een beetje zegt, het is op de 31e verdieping van de ABSA bank midden in het centrum. Echt super gaaf om vanuit de club de hele stad te zien. Goede muziek en een hele fancy ambiance. Gisteren meteen nog maar een xtje geweest ;) om de kerstvakantie in te luiden. Al heb ik echt geen kerstgevoel dit jaar, hier en daar zie je wel een kerstboom staan maar toch kerst hoort koud te zijn en niet 35 graden want zo warm is het hier nu wel! Je hoort me trouwens niet klagen hoor..

Vorige week Zaterdag ben ik samen met Marly in haar super chille fiat 500 cabrio gaan roadtrippen. We zijn als eerst naar Houtbay gegaan, een klein dorpje met een haven, daar zijn we naar de Houtbay Market gegaan, een soort hippiemarkt met heel lekker eten, drinken, muziek en allerlei kraampjes met kleding souverniertjes etc. Vervolgens hebben we Chapmans Peak gereden, een route van 9km door de bergen zo mooi! Ik heb gehoord dat hier regelmatig autoreclames opgenomen worden, nou ik het gezien heb snap ik wel waarom. In Simons Town aangekomen (pitoresk vissers dorpje) even een terrasje gepakt en toen door naar Muizenberg. Een mooi strand waar veel gesurfd wordt, dit wil ik ook nog eens gaan proberen maar ben bang dat het geen succes gaat worden, we will see! Rond half 8 's avonds zijn we op Signal Hill beland. Vanaf daar hebben we onder een dekentje met een kop koffie de zonsondergang gekeken. Iedereen neemt zijn eigen drinken en eten mee en je geniet allen van hetzelfde bijzondere moment. Magisch.

Op zondag ben ik dan eindelijk voor de eerste x de townships ingeweest! Ik was heel benieuwd hoe het er nu echt zou zijn. Ik ben samen met Rick, en zijn 3 broers en moeder die hier nu op vakantie zijn, gegaan. We hadden een eigen chauffer die ons van alles vertelde over de geschiedenis en het leven in een township. Allereerst zijn we naar Llanga gegaan, het kleinste en oudste Township van Kaapstad. Onderweg hier naar toe merkte ik dat de omgeving van de luxe huizen snel veranderde naar kleine krotjes met golfplaten daken. This is the real life in Cape Town. Een township is eigenlijk net een groot dorp. Oja rond kaapstad wonen naar schatting 2 miljoen mensen in townships. In Llanga werden we ontvangen door een local en met hem hebben we rondgelopen door Llanga. We zijn toen in een hostel (dat zijn huizen waar mensen wonen die net iets meer geld hebben) geweest, het lijkt een beetje op een gebouw van een concetratiekamp. Ik denk dat het misschien een kamer was van laat ik zeggen 3 bij 3 meter ofzo.. daar sliepen ze met 8 personen. In ieder 2 persoonsbed sliepen ze met 2 kinderen en 2 volwassenen. Echt heel apart om te zien.. het is wel zo dat ze echt op straat leven dus het is echt alleen voor de nacht. We kregen een andere guide die vervolgens met ons meegelopen is door de straten, voor zover er die lagen. Het is echt hartverscheurend om te zien onder welke omstandigheden deze mensen leven. Wat me trouwens in het algemeen heel erg opviel is dat er in een township ook nog heel veel verschil is tussen arm en rijke armen. In Llanga had je een bijv. Een wijk met echt grote huizen, hier wonen mensen die bijvoorbeeld opgegroeid zijn in het township en graag dicht bij hun familie willen wonen in hun vertrouwde omgeving. 1 straat verder zie je alleen maar krotjes waar ze helemaal niks hebben! Deze tegenstelling is zo enorm groot, heel bizar. Ook hadden ze in dit township 'bijna' allemaal stroom en water wat ik niet helemaal had verwacht. Ik denk dat dit ook 1 van de redenen is voor het hoge criminaliteitsgehalte in townships. De mensen hebben soms tv's, telefoons etc en zien dus dat er meer is dan het leven in een township en dat willen ze dan ook. Het is niet met woorden te beschrijven hoe zwaar het leven moeten zijn voor deze mensen. Onze guide heeft ons meegenomen naar een lokale pub in een heel arm gedeelte. We hebben bier gedronken uit een kan wat een vrouw zelf brouwt, iedereen drinkt uit dezelfde kan, het was er vies en donker en je kon de mensen bijna niet zien. Ik vond het helemaal niks!! Ze willen je ook allemaal een hand geven, maar gelukkig had de moeder (Lilly) van Rick een hele goede tip, geef ze een Boks, stuk hygiënischer. Lilly heeft veel vrijwillegerswerk verricht in Ghana, dus ze kon me echt heel veel interessante tips en ervaringen van haar vertellen,  erg fijn :).

Daarna zijn we nog naar andere townships geweest zoals Khayelitisha, dit is het nieuwste en grootste township. Hier konden we ook echt niet uit de auto. Je voelde het ook de sfeer was anders, het was heel arm. We zijn langs het monument gereden waar Amy Biehl (de organisatie waarvoor ik me straks ga inzetten) vermoord is, ze is een heel bekend persoon in Kaapstad. Ze heeft veel betekent voor de zwarten. Ik heb gevraagd of de chauf heel even snel wou stoppen want hier moest ik toch echt even een kodakje schieten. Ook zijn we nog door het township Gugulethu gereden en hebben daar een paar huisjes bezocht, hier is ook het heel bekende Mzoli's place. Dit is een ontmoetingsplaats waar je vlees kunt kopen en vervolgens kunt laten braaien, iedereen staat op straat te dansen en er is volop muziek. Morgen ga ik hier naartoe met Sandra (duits klasgenootje) en 2 locals. 1 hiervan is de zoon van een lerares van mijn school dus allemaal heel vertrouwd, onwijs veel zin in om weer de townships in te gaan. Ik vind het interessant om de geschiedenis te kennen en wat nu precies de grootste problemen zijn. Het inspireert me op een of andere manier.. maar dit onderwerp zal nog volop vervolgd worden in mijn komende verhalen.

Weekend was weer voorbij gevlogen dus ik mocht weer naar Cape Studies. Absoluut geen straf want ik vind het onwijs leuk om daar Engels te leren met alleen maar leuke interessante mensen om me heen. Het is een heel kleinschalige school dus het voelt echt een beetje als een familie alleen dan met allemaal verschillende culturen, normen en waarden. And my English is getting better and better, ook niet onbelangrijk om even te melden. Vrijdag laatste schooldagje gehad voor de vakantie en afscheid moeten nemen van mijn klasje want de meesten komen niet meer terug na de vakantie alleen Ceaser uit Venezuela, de persoon die ik echt niet kan verstaan haha en af en toe niet wil verstaan ;). Vrijdagmiddag hadden we een poolparty op school. Hotdogs, bier, muziek, zon en een hoop interessante gesprekken.

Verder heb ik afgelopen week een beetje gechilld buiten schooltijd, wat rondgelopen in de stad, gesport en natuurlijk lekker in de zon gelegen.  Ik begin al een bruin tintje te krijgen, jippie :) Oja, voor de personen die mij goed kennen, ik heb al een telefoon incidentje gehad. Nee, hij is niet gestolen maar ik ben er met mijn volle gewicht op gaan zitten en toen zat er een gat in mijn scherm dus kon ik niks meer zien. Maar hij is weer gefixt bij een Pakistaan voor 750 ZAR ongeveer 45 euro. Daarna was ik toch wel enigszins teleurgesteld omdat mijn simkaart niet werkte, dus had ik mezelf maar getrakteerd op een rood wijntje op een terrasje in de stad. Voordat ik het doorhad werkte mijn simkaart weer en was ik alweer 2 uur verder want ik was in een goed gesprek met een local verzeild geraakt. Snel naar huis voordat het donker wordt want dan wil ik toch niet alleen door de stad lopen. Of het echt niet kan, ik weet het niet maar ga het ook niet proberen ;)

Donderdagavond heb ik de hike op Lions Head gedaan met Rick en Britt. Het was een klim van een uurtje ongeveer op een berg midden in de stad en die lijkt een beetje op een leeuw vandaar de naam. Eerste stukje was een steil bergpad en het laatste stuk was het echte klim en klauterwerk, veel stijle rotsen. Ik vond het echt super leuk om te doen. Het was wel echt heel warm, 35 graden ofzo, de zon stond heel laag want we gingen de sundowner kijken. Maar het was het waard, wat een goed gevoel als je op het topje staat, en dan het uitzicht was magisch!! Infinity! Genoten van de sundowner met een hapje en drankje en toen snel terug naar beneden voor het donker werd, niet helemaal gered maar het laatste gedeelte ging wel in het donker.

Vanochtend ben ik naar de Old Biscuit Mill geweest in de wijk Woodstock, voorheen was dit een oude koekjesfabriek maar nu is het een zaterdagmarkt voor kleinhandelaars en jonge creatieve designers. Er zijn allemaal kraampjes met echt overheerlijk eten. Alle verschillende culturen zijn er vertegenwoordigd. Het is een soort samenbrengplek van verschillende soorten mensen. Ik had super honger alleen heb ik eerst natuurlijk weer 100 rondjes gelopen voor ik kon kiezen haha en uiteindelijk besloten te kiezen voor de zeevruchten paella (hele goede keuze al zeg ik het zelf). Als je je eten hebt, schuif je aan, aan hele lange grote tafels. Er hangt een hele open opgewekte stemming, iedereen praat met elkaar, hele bijzondere ambiance. Er is live muziek en er zijn heel veel winkeltjes met zelfgemaakte spulletjes. Hier ga ik als ik niets heb, iedere zaterdag naartoe. I love this place.

In de namiddag ben ik van Green Point langs de kust naar Seapoint gelopen, ongeveer uurtje heen en uurtje terug. Hele mooie boulevard waar heel veel mensen zijn. Je ziet mensen joggen, surfen, voetballen, relaxen en de kinderen zijn ondertussen lekker aan het spelen. Hier en daar zie je een zwerver de prullenbakken uitpluizen en daarnaast ligt weer een familie te chillen in het park met bakken vol eten en drinken. Het verschil is zo groot, ook met auto's. Ik heb nog nooit zoveel dure exclusieve auto's gezien maar ook nog nooit zoveel uitgepuilde witte verrotte Toyota busjes vol met mensen. Weer in Green Point even een heerlijke pizza naar binnen geschoven maar voordat ik het in de gaten had, begon het donker te worden en moest ik nog naar huis. De route die ik nog moest lopen, loop ik iedere dag want het restaurantje waar ik was zit dicht bij mijn school. Ik gok het er maar op, nog geen 10 stappen verder en ik zag alle zwervers en dronken ongure types lopen ('s nachts zien ze er toch echt een stuk enger uit), werd ik toch een beetje bang. Ik besloot heel snel terug te gaan naar het restaurantje om een taxi te bellen, maar toen ik me omdraaide kwam er wonder boven wonder een klasgenootje met haar vriend aan, ik omhelse haar zo wat, wat was ik blij haar te zien dus vervolgens samen verder kunnen lopen.

Weer een heel verhaal is het geworden, ben alweer 2 uur bezig met typen. Ik heb alleen mijn tablet meegenomen dus dat gaat niet zo snel. Volgende week dinsdag komt mijn vriendinnetje Marijke op bezoek en gaan we de Garden Route rijden! Super veel zin in! Oja, Ik krijg mijn foto's trouwens niet op deze blog gezet dus deze komen op mijn facebook pagina.

Ik wens jullie alvast hele fijne feestdagen en een heel gelukkig 2014!!

Veel liefs vanuit Kaapstad,

  • 21 December 2013 - 21:55

    Nancy:

    Je hebt niet stil gezeten Meike (letterlijk en figuurlijk, gezien je telefoon ;) en alles wat je gedaan hebt).
    Leuk om te lezen.
    Ik wacht met smart op het volgende verhaal en de foto's!

    Heb je trouwens ook een adres, waar we post heen kunnen sturen?

    gr Nens & Jack en dikke knuffel van onze kleine kerstmuts (Stan)

  • 21 December 2013 - 23:32

    Mama:

    Wat schrijf je leuk meisje, ( verborgen talent) En wat goed van je dat je zoveel onderneemt, ben echt super trots op je. En wel zorgen dat je voor het donker wordt binnen bent ( toch even de bezorgde moeder ) en wat fijn dat je het zo goed naar je zin hebt. Blijf genieten maar blijf ook goed op jezelf passen. Dikke kus en een dikke knuffel mama

  • 22 December 2013 - 10:00

    Suzanne:

    Hey Meike, wat een mooi verhaal. Het neemt me mee naar daar en ben bijna jaloers op jou. Maar wij gunnen het je van harte. Wij zijn ongelofelijk trots op jou en vinden je zo stoer. Maar blijf goed voor jezelf zorgen. Laat de gewenning niet toe slaan en zorg altijd voor je veiligheid. Ook wij willen je graag heel huids terug zien. Geniet van je vakantie en van alle mooie indrukken die je opdoet daar.
    Knuf van ons allen.
    Suzanne

  • 22 December 2013 - 10:00

    Suzanne:

    Hey Meike, wat een mooi verhaal. Het neemt me mee naar daar en ben bijna jaloers op jou. Maar wij gunnen het je van harte. Wij zijn ongelofelijk trots op jou en vinden je zo stoer. Maar blijf goed voor jezelf zorgen. Laat de gewenning niet toe slaan en zorg altijd voor je veiligheid. Ook wij willen je graag heel huids terug zien. Geniet van je vakantie en van alle mooie indrukken die je opdoet daar.
    Knuf van ons allen.
    Suzanne

  • 22 December 2013 - 10:55

    Els Kamers:

    Hoi meike, wat een super leuk verhaal om te lezen. Je hebt het zo maar druk en gezellig daar. Wij wensen je fijne kerstdagen ook al heb je dat kerstgevoel niet. Ik ben benieuwd hoe nieuwjaar daar gevierd word maar dat lees ik wel in een volgend bericht. Veel goeds daar nog. Groetjes els

  • 23 December 2013 - 11:51

    Margriet En Theo Van Woerkum:

    Hallo Meike
    Hartstikke leuk om je belevenissen zo te lezen.
    Dit zou iedereen wel eens willen mee maken.
    Geniet ervan en wij genieten van jou mooie verhalen.
    We zullen met kerst aan je denken,en unne stevige pint op jou vatten.
    groetjes Margriet en Theo

  • 23 December 2013 - 11:51

    Margriet En Theo Van Woerkum:

    Hallo Meike
    Hartstikke leuk om je belevenissen zo te lezen.
    Dit zou iedereen wel eens willen mee maken.
    Geniet ervan en wij genieten van jou mooie verhalen.
    We zullen met kerst aan je denken,en unne stevige pint op jou vatten.
    groetjes Margriet en Theo

  • 24 December 2013 - 22:00

    Ilske :

    Heej Kaapse pracht,

    Mooi om te lezen hoe je je vermaakt en in aktie bent. Normaal ben ik niet zo'n lezert maar jou reisverhalen lezen lekker weg. Zoals jij kunt kletsen zo schrijf je ook. Ik kijk alweer uit naar het volgende verslag.
    Morgen bij het kerstdiner proostten we er een, of twee of drie ..op jou op nog een super tijd in cape town !
    xils en groetjes van Rutger,Juul en Cas

  • 25 December 2013 - 11:42

    Niky:

    Schat super gaaf om dit weer te lezen!!
    Ben heel benieuwd hoe het er daar allemaal uitziet, probeer wel een voorstelling ervan te maken in mijn hoofd maar zal toch net niet hetzelfde zijn ;)
    Lees echt dat je volop aan het genieten bent daar, goed zo !! Ik geniet mee vanuit Nederland. Super leuk om te lezen dat je het zo goed naar je zin hebt meis.
    Nu lekker plezier maken samen met Marijke, en kerst vieren daar. Heel raar in 35 graden, zou toch best willen ruilen!
    Geniet ervan xxxx

  • 25 December 2013 - 12:37

    ANNEKE:

    HA DIE MEIKE
    EEN HEEL LEUK VERHAAL IS HET WEER
    KIJK JE WEL GOED UIT MAAR UIT JE VERHAAL BLIJKT DAT JE TOCH WEL VERSTANDIG BENT

    MERRY CHRISTMAS VAN TANTE ANNEKE EN LEX

  • 26 December 2013 - 10:30

    Leo En Jacqueline:

    Hallo Meike,

    Hartstikke leuk reisverslag !! Wat maak je een hoop mee zeg, echt indrukwekkend en fantastisch. We genieten echt van je reisverslagen dus laat maar komen dat volgende verslag.
    Nog heel veel plezier daar,pas goed op jezelf en tot horens. Fijne kerst XX

    Groetjes van Jacqueline en Leo

  • 27 December 2013 - 19:36

    Renee Muller:

    Hey meis!!

    Ook dit is weer een indrukwekkend verhaal, fijn om te lezen dat je zo veel nieuwe mensen ontmoet en veel onderneemt!! :) Doe je super, ik ben trots op je meis!! Geniet ervan en pas goed op jezelf!!

    Xxx Renee

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Meike

Actief sinds 24 Okt. 2013
Verslag gelezen: 374
Totaal aantal bezoekers 20773

Voorgaande reizen:

07 December 2013 - 17 Maart 2014

Life in Cape Town

Landen bezocht: