Life begins at the end of your comfort zone - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Meike Woerkum - WaarBenJij.nu Life begins at the end of your comfort zone - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Meike Woerkum - WaarBenJij.nu

Life begins at the end of your comfort zone

Door: Meike van Woerkum

Blijf op de hoogte en volg Meike

23 Januari 2014 | Zuid-Afrika, Kaapstad

De weken vliegen voorbij!! Volgende week alweer de laatste week bij Cape Studies en dat vind ik eigenlijk helemaal geen leuk vooruitzich! Dat wil namelijk zeggen dat het eerste gedeelte van mijn reis er alweer opzit. Ik heb echt heel veel leuke mensen leren kennen en een band opgebouwd met mijn studiegenootjes en leraren. Mijn blog wil ook af en toe maar niet opschieten maar ik heb de afgelopen weken weer veel leuke dingen meegemaakt!  Ik hoop dat jullie weer een beetje een beeld krijgen van mijn afgelopen weekjes in Zuid-Afrika.

Op maandagavond 13 januari was ik nog steeds in Joburg en heb ik een heel chill avondje gehad, even lekker gekletst met Cees en Yonnee en hun heel erg bedankt dat ik een paar daagjes mocht chillen in Treebees. De volgende ochtend na een goed ontbijtje alweer vroeg vertrokken met Master naar O.R. Jambo om terug te vliegen naar Cape Town. De mensen in Joburg en Pretoria zijn trouwens heel vriendelijk, overal vragen ze hoe het met je gaat en ze zijn erg open-minded. Wel heb ik het gevoel dat er enige strijd bestaat tussen Capetoniars en Joburgers. Op het vliegveld mijn huurauto opgehaald,  een felblauwe toyota nog iets, type weet ik natuurlijk weer niet, maar hij is klein en fijn. Daarna door de mooie stad gecruist en het was toch wel weer fijn om lekker thuis te komen. Thuis gekomen hebben we de keuken verhuisd want we krijgen een nieuwe tegelvloer, geen overbodige luxe want de keuken is redelijk gedateerd. Alle mannen zijn momenteel uit huis dus we moeten het doen met 3 vrouwen haha, maar ondertussen ben ik ook zwembadexpert geworden dus het zwembad kan momenteel mooi bijgehouden worden onder mijn supervisie ;)! Maandag a.s. krijgen we 3 nieuwe manlijke medebewoners.. ik ben benieuwd :). 'S avonds ben ik met Marly sushi gaan eten en lekker bijgekletst want ja had er toch 3 dagen moeten missen.

Woensdag weer de schoolbanken in en onze klas was redelijk uitgebreid. We zitten nu met 9 studenten in de klas,  erg gezellig!! De lessen zijn zo veel interessanter. Ik heb geregeld dat ik mijn laatste 2 weken i.p.v. conversation classes, private classes heb. Dus i.p.v. in de middag 2 uur les heb ik nu 's ochtends 1 uur privé les, waarschijnlijk leer ik hier meer van want dan gaan ze meer in op de grammatica wat bij mij toch nog steeds het lastigste blijkt te zijn. Na school ben ik richting de Amy Biehl foundation gereden maar dit was niet helemaal een succes, vtv via google maps de route opgezocht en t was best simpel maar eenmaal aangekomen in de goede straat down town kon ik het niet zien zitten. Het was super druk op de straat en t lag redelijk in een slecht blok dus besloot maar in de auto te blijven en de volgende x even te bellen waar het precies zat en een afspraak in te plannen. Daarna ben ik kaartjes gaan halen voor de SA cup 2014 in het Green Point stadion. Om 17.00 uur speelde Zuid Afrika tegen Mali en om 20.00 uur speelde Mozambique tegen Nigeria. Kaartjes voor beide wedstrijden kosten 60 rand omgerekend een euro of 4 haha dat is NL wel anders.. Eerst een hapje gegeten met Jean-Paul, Ruud en Marly en daarna op het stadion in. De vuvezela's hoorden we al in de verte, alsof er een zwerm bijen aan kwam.. echt lachen om te zien sommige kunnen er gewoon hele liedjes van maken. In het stadion maken ze er 1 groot feest van, dansen zingen! Alle supporters mogen ook gewoon door elkaar heen zitten, wel bijzonder om te zien. Thjaa het voetbal dat is toch wel van ander niveau maar heb me goed vermaakt. De eerste wedstrijd was 1-1 geworden en de tweede was 2 - 4 geworden. A.s. zondag zijn de laatste poule wedstrijden dus daar wil ik misschien ook nog even een kijkje gaan nemen.

Donderdag ben ik naar de kapper geweest want dit was hard nodig, mijn haren waren redelijk bruin toen ik hier aankwam met wat blonde highlights maar door de zon waren ze erg licht geworden! Ik had een afspraak gemaakt om 15.30 uur bij Reds. Een leuk salonnetje op Main Road. Ik moest nog even wachten daar dus 2 koppen overheerlijke koffie naar binnen gegooid, de koffie op school is namelijk echt niet te zuipen. Toch wel leuk om de verschillen te zien tussen salons in Nederland en hier. Als ze je haren wassen in de wasbak hebben ze voor je voeten een heerlijk voetenbankje zodat je maximaal kan relaxen!  Het gevaar is wel dat het zo chill was dat ik bijna in slaap viel ;)! De eigenaar van Reds deed mijn haar (de eerste x dat een man mijn haar deed), hij was echt super goed (zit ook al 32 jaar in het vak, dus dat mag dan wel) een beetje van dit een beetje van dat ik zei: it's your party make something of it. Hij heeft zijn salon al meer dam 13 jaar op echt een toplocatie tegen over het stadion! Ook hebben ze overal fucking veel personeel, de mensen kosten hier ook niks. Zo stond er steeds een persoon bij die de verf aangaf, de andere was bezig met mijn hairdread eruit halen want ik was hem voort beu, de andere scheurde de folies af voor de highlights en dan natuurlijk de kapper die mijn haar verfde.. haha voelde alsof ik een beroemd persoon was. Ook in de supermarkten is zo grappig... je zet je boodschappen neer, de kassajuffrouw scant je spulletjes en iemand anders doet je spulletjes weer in de tasjes. In Nederland heb ik echt een hekel aan boodschappen doen maar hier is het bijlange na niet zo erg. Ook hebben ze super veel verse en gezonde producten in de schappen liggen. Zelf salades, broodjes samenstellen of bijv. sushi die ze vers bereiden in de supermarkt. Savonds was ik alleen thuis wat saai was dus ik besloot heel verstandig maar eens op tijd naar bed te gaan en mijn slaapuurtjes te maken! Het breekt je toch wel op dat Kaapstadse leven na zo'n 6 weken hihi!

Vrijdag laatste schooldagje alweer van deze week. Op donderdag hadden we interviews gehad op school om te zien of je nog op het juiste niveau ingedeeld zit. Ik zit nu 4 weken op intermediatly en ik hoop over te mogen vanaf volgende week naar upper-intermediatly het enerhoogste niveau van de school! Ik had stiekem al gevraagd aan mijn lerares Kogie of ik het interview had gehaald en het antwoord was: passed! Joepie! Maar helaas was dat niet het enige wat ik moet halen want vrijdagochtend hadden we een 2tal toetsen als eerst moest ik een artikel schrijven over mijn hobby! Nou dat was een eitje dacht ik dus vol goede moed zonder na te denken begonnen (af en toe moet ik mijn enthousiasme echt eens leren beheersen haha.. wat een zelfkennis weer). Toen ik het af had, las ik pas dat we max. 200 woorden mochten, had ik er weer zo'n 350 op papier gezet! De tijd die ervoor stond, was bijna voorbij dus snel een verkorte versie gemaakt en precies op tijd was ik klaar.. pff gelukkig op naar de volgende test. 3 pagina's vol met opdrachten over grammatica. Het was een erg pittige toets en ben erg benieuwd hoe ik het ervan af heb gebracht.. we krijgen a.s. maandag de uitslag.  Vrijdagmiddag waren we lekker vrij... so off to the beach 4sure. Ik ben samen met Nina en Cosima (2 Zwitserse meiden uit mijn klas) en JP naar Shimmy's gegaan. Het is een fancy beachclub aan de zee met een heerlijk zwembad en lounge muziek, het is net alsof je in Ibiza bent alleen is het hier betaalbaar haha. Een bedje incl. Cocktail en handdoek is 150 rand, omgerekend zo'n 12 euro, in Ibiza heb je hiervoor miss  net 1 biertje maar voor de begrippen hier is het exclusief dus wij hebben even lekker de jetset uitgehangen. Daarna naar huis gegaan en even bijgekletst op Skype met mijn maatje Schriksie!! 'S avonds heb ik een dinner gehad in het Waterfront aan de zee met een Afrikaanse jongen Justin die in Kaapstad woont, maar eigenlijk uit Durban komt. Hij woont hier voor werk en heeft een aantal paarden rijden voor hem (horse-riding). Binnekort ga ik een x mee naar een wedstrijd. Het was erg gezellig en echt ik merk dat ik steeds beter Engels ga praten, ik hoef minder na te denken over woorden en als ik er echt niet op kan komen dan heb ik voort een vertaalappje op mijn telefoon! Een brilliante app al zeg ik het zelf ;), niet dat ik hem gebruik tijdens het eten maar op school is het wel eens handig. Het is leuk om met locals om te gaan, je leert veel over het land en de stad. Daarna zijn we naar een lounge barretje gegaan en heb ik wat vrienden van hem ontmoet. Een vriendin van hem was een Nederlandse dus dat was wel weer typisch. Daarna ben ik met Q, Marly en JP naar onze vaste vrijdagavondclub geweest haha 31 again.

Zaterdagochtend werd ik weer vroeg wakker gemaakt door de bouwvakkers. Ik ben er maar uitgegaan en heb even koffie gedronken met onze huiseigenaar Ronnie. Hij heeft maar liefst 400 huizen in heel Kaapstad en woont langs ons. Haha dat snap ik echt niet heb je fucking 400 huizen, ga je langs een studenthuis wonen! Maar goed ik moet zeggen hij heeft een erg vette crib een garage vol met de exclusieve auto's dus ergens kan ik het wel weer begrijpen. Ronnie is een kleine grappige (ik denk Italiaanse ofzo) man. Daarna heb ik door de stad gecruist met een lekker muziekje en een take away coffee. Om half 12 had ik een afspraak bij Five on Main (kapsalon waar ik eerder al een x mijn haar had laten wassen en fohnen) maar nu voor een pedicure. Het was hard nodig vond ik zelf maar dat vonden zij ook haha ze zei: thats gonna be hard working! Na ong. 2 uur bezig geweest te zijn wat absoluut geen straf was maar heel relaxt had ik gekozen voor een felroze nagellakleur (verrassend!) Ondertussen nog overgehaald door een Indiase om mijn gezicht te laten ontharen d.m.v. trading. Trading is in hun cultuur heel normaal, i.p.v. epileren of waxen gebruiken ze een touwtje om je haartjes weg te halen, ik voelde me daarna helemaal herboren. Smiddags een brunchje gedaan met Marly bij YoursTruly. Een hipster restaurant a.k.a. cafe in Kloof waar allemaal verschillende soorten memsen komen, erg alternatief en heel gezellig! Daarna zijn we naar Sunset Beach (een waar surf/kitesurf paradijs, er staat altijd veel wind en het lijkt een beetje op Miami, denk ik) gegaan richting Blouberg. Hier hadden we een guesthouse voor de avond geboekt. Ons huis was nog steeds een puinbak met al die mensen erin en we hadden zin in een beetje rust, luxe en een heerlijk bed. Nou geslaagd plan.. echt een super vette crib, de eigenaar hiervan is een Duitse man die het 7 jaar geleden zelf heeft ontwerpen en laten bouwen. Dik zwembad en het lag aan het strand. We vroegen waar ergens een lekker restaurantje zat om savonds te gaan eten en we werden meteen uitgenodigd om met hem te gaan eten, hij zou wel even een tafel reserveren.. normaal gesproken erg leuk maar we hadden even zin in een gezellig chill avondje samen want Marly, ze is begonnen aan haar 2 laatste daagjes in Kaapstad (van totaal 6 maanden!) Dus savonds in 1 van de betere fancy restaurants van kaapstad, een overheerlijke verse Tuna steak gegeten. En toen heerlijk geslapen ofcourse en ja zondag was net dan eindelijk zover: Skydiveeeeee!!

'Sochtends een heerlijke strandwandeling gemaakt met uitzicht op een van de mooiste juweeltjes van Kaapstad en wel Table Mountain. Dit uitzicht went echt nooit!! Daarna een jongen die ook bij mij op school zit opgehaald en richting de skydive gereden! Daar aangekomen alle formulieren etc. Ingevuld en werden we voorgesteld aan onze instructeur. Ik ging de sprong samen met Rob maken. Rond half 1 gingen we het vliegtuigje in en begonnen we aan de half uur durende vlucht. Vanuit de lucht zagen we de skyline van Kaapstad met het stadion, echt fucking mooi. Nog steeds was ik njet echt zenuwachtig maar vooral aan het genieten van het moment en het uitzicht. Maar toen het luik openging op 3 km hoogte en ik vastgemaakt werd aan Rob begon ik toch wel te beseffen waar ben ik nu weer aan begonnen maar fuck it als ik doodga dan is het wel op een spectaculaire manier haha. Marly sprong als eerst, zo'n raar gezicht ze springt eruit en weg is ze. Het gaat echt fucking snel. Als laatste sprong ik, de eerste 35 seconden was freefall en dat was zo vet. Het gevoel dat je door de lucht zweeft en de grond op je af ziet komen is zo gaaf. Na 35 seconden ging de parachute open en zweefden we door de lucht, het was geweldig!! Het geeft echt een kick, en na een paar mooie minuten landde we op de grond. Been there, done that. Weer een vink op mijn bucketlist haha!! In de middag heerlijk gechillt op het strand Clifton 4 en savonds de zonsondergang gekeken op Signal Hill en daarna de nacht doorgebracht op het strand, met een gitaar en rode wijn! Heerlijk wakker worden om half 7 terwijl de zon op komt, het geluid van de zee en een lucht met alle tinten roze en paars.

Maar goed er moet ook nog gestudeerd worden! Zoals ik al zei ik heb een test gehad maar de score was niet goed genoeg. Ik heb deze helaas niet gehaald om naar het enerhoogste niveau te mogen. Ik moest 60% halen maar ik had maar een score van 58%. Het artikel dat ik had geschreven was wel goed gegaan. Ik heb nu weer wat nieuwe mensen in mijn klas en andere leraren. Ik zit nu in de klas met 8 personen, een Braziliaans stel Thomas en Ana, Moritz (Germany), Hamsa (Madagascar), Laura (Duitsland),  Magdalena (Italie) en Jolanda (Mozambique). Een hele leuke klas maar het verschil van niveau is erg groot tussen iedereen. Ik heb gevraagd of ik de test nog een x mag doen want ik wil heel graag naar het volgende niveau en in die klas zitten maar 3 studenten dus ik denk dat dit voor mij toch beter is. 'S middags ben ik met Marly gaan surfen in Muizenburg. De golven waren niet heel hoog maar we dachten we gaan het gewoon doen. Ik had een wetsuit en een board gehuurd en Marly had me de beginsels uitgelegd. Het klonk makkelijk en ik dacht dat ga ik wel eens even doen. Nou dat viel zwaar tegen dat kan ik je vertellen. Wel heel leuk om bezig te zijn in de zee maar na een uur was ik volledig uitgeput en hebben we ff op t strand liggen chillen. Het leven van een surfer is echt super relaxt, beetje surfen, chillen op het strand. Dus binnekort maar eens wat lessen regelen. Daarna snel de koffers van Marly gehaald en haar naar t vliegveld gebracht. Ik heb Marly's auto overgenomen dus de komende maandjes scheur ik met de cremekleurige fiat 500 cabrio door Kaapstad! Zo is marly er ook nog een beetje bij ;).

Het is hier momenteel echt heel warm rond de 33 graden! Het enige wat een beetje vol te houden is, is chillen op het strand.. achja dan doen we dat maar. Eigenlijk is het daar zelfs te warm voor en afkoeling zoeken in het water is ook niet super relaxt want serieus het water is zo koud dat als ik met mijn voeten in het water sta deze er gewoon afvriezen. Savonds gezellig gebraait op high Level, onze nieuwe huisgenoot Karel was jarig en dat moet natuurlijk gevierd worden! JP en Quincy waren er ook en nog en twee Zweedse meiden die op wereldreis zijn! Was een erg geslaagde braai, lekker vlees, leuk gezelschap, de nodige wijntjes en afgesloten met een potje Kingzen. Met de Fam. Woerk is dit ook een jaarlijkse terugkerende kersttraditie die ik meestal verlies, helaas was ik hier in Afrika ook weer niet de beste ;).. dus het was een zware ochtend die dag erna haha! Gelukkig hoefde ik pas om 9 uur op school te zijn dus dat is lekker uitslapen!!

Gisteren heb ik mijn eerste gitaarles gehad samen met mijn Zwitsers klasgenootje Cosima. Marly had haar gitaar hier gelaten want die kon ze niet mee terug nemen in het vliegtuig. Na school zijn we naar een heel cozy muziekschooltje in de stad gereden. Het schooltje is al meer dan 60 jaar oud en het zit ook in een heel oud gebouw. De eigenaar is ook al de 80 gepasseerd en het was er een beetje stoffig zeg maar, zoals een hele oude bibliotheek. Ik heb meteen een aantal privelessen geboekt bij mijn leraar Elthon. Maar jeej wat viel dat tegen haha.. het klonk echt niet dus dat wordt hard oefenen de komende weekjes. Iedere dag 20 minuutjes oefenen en 1 x per week heb ik een les. Ik wil straks natuurlijk wel een liedje kunnen spelen voor jullie ;)! Daarna vonden we dat we wel een biertje verdiend hadden en een lekker diner. Dus toen ik savonds om 10 uur thuis kwam was ik volledig gebroken. In mijn kamer liep de eerste kakkerlak alweer, gadver!!! Kan er echt niet aan wennen, omdat het nu zo heet is buiten komen ze allemaal naar binnen. Gauw de hulp van Maaike ingeschakeld want ik ben nog steeds een pussy wat dat betreft. Daarna heel de nacht wakker gelegen omdat ik overal van alles hoorde lopen en wat volgens mij ook was.. dus heb ik halverwege mijn deken gepakt en ben ik langs Maaike gaan liggen, schijterd dat ik ben!

Ik ben nu aan het genieten van een lunch in een Welness restaurantje aan Kloof. Hier heb je een buffet waar je op kan scheppen wat je wilt, dan laat je het wegen en kun je betalen. Ik heb van alles een beetje opgeschept, bobootie van linzen, salade, rijst, vegetables en een feta met butternut pie. Butternut is echt zo lekker!! In Nederland had ik er nog nooit van gehoord maar het lijkt een beetje op Pompoen. Het is een oranje groente, kleur van een wortel, vorm van een aardappel maar dan groter en er zit een pit in. Het smaakt een beetje naar een zoete aardappel en is heel lekker met kaneel. Het is hier trouwens heel normaal alleen lunchen, dineren of gewoon een kop koffie drinken. Ik vind het heerlijk ondertussen heb je mooi tijd om bijv. aan mijn blog te werken.

Verder nog wat algemene grappige weetjes die me af en toe laten beseffen dat ik echt in Afrika ben. Zo waren we de keukenkastjes op aan het ruimen en toen zei de poetsvrouw dat we het eten dat we weg moesten gooien maar voor aan de straat moesten zetten. Ik vond het maar een raar idee en dacht aan alle vieze beestjes die daarmop af zou komen, uiteindelijk toch maar besloten het te proberen. Ik opende de poort, zet het tasje neer en sluit de poort nog geen 5 seconden later kwam er een zwerver aangerend die de spullen meenam. Er zijn echt ontzettend veel zwervers en beggers hier die om geld vragen. Soms als ik voel dat ik iets moet geven draai ik mijn raam open en geef ik ze een paar rand, meestal doe ik het bij mensen die echt iets mankeren. Ook moeten we elektriciteit kopen, zo was laatst savonds de elektriciteit op! Niks werkt dan meer, de koelkast en vriezer gaan uit, geen licht en geen wifi!! De volgende dag naar de supermarkt gegaan om elektriciteit te kopen, gewoon aan de kassa geef je een code door, hoeveel stroom je wilt en als je thuis bent dan voer je de code in, het is een beetje hetzelfde als een prepaid telefoon opwaarderen.

Nog leuk nieuws mijn ouders komen ook nog op visite! Ze hebben een ticket en komen tijdens de carnaval een weekje langs. Super veel zin in om hun mijn leven hier te laten zien!

Totsiens!




  • 23 Januari 2014 - 14:53

    Nancy:

    Leuk Meik om weer zoveel te lezen.

    Maar dat geniten mag nu wel afgelopen zijn ;) Ben al genoeg jaloers

    haha

    Ben nu wel heel nieuwsgierig naar de andere kant, naar je vrijwilligerswerk. Erg benieuwd naar de situatie daar van die kinderen.

  • 23 Januari 2014 - 19:09

    Sanne:

    Wauw meik, weer n gaaf verhaal!!!
    En weer veel gave dingen gedaan.. skydiven lijkt me ook echt heel gaaf!!
    Geniet daar nog, ook van de warmte want hier is het koud! ;)

    xxx

  • 23 Januari 2014 - 21:50

    Suzanne:

    hey Meike

    Weer een leuke blog, en wat maak je veel mee. Wie had een aantal jaren geleden kunnen denken dat jij zo fanatiek ging studeren en het nog leuk vind ook :)
    Gisteren naar VVA geweest, je wel gemist hoor, maar het was toch erg gezellig en een hele mooie avond.
    Dat skydiven is leuk he. Ik heb dat voor mijn 40ste verjaardag cadeau gekregen, dat hebben ze toen gefilmd. Ik kan er dus af en toe nog eens naar kijken.
    Geniet nog even van het "studentenleven" daar en dan op naar het werk. Ben benieuwd naar die verhalen.

    Groeten en liefs van ons

  • 24 Januari 2014 - 09:11

    Niky:

    Super gaaf verhaal weer schat.
    Echt leuk hoe je alles schrijft, kan het me dan best goed voorstellen hoe jij dingen meemaakt en ervan geniet haha!
    Skydiven lijkt me ook mega gaaf, super vet dat je dat hebt gedaan. Staat ook op mijn bucketlist, maar daarvoor zal ik toch eerst naar n ander land moeten ;)
    hier is het inmiddels 5 graden brrrrr veel te koud dus geniet daar lekker van je 33 graden :)
    En heel leuk dat je pap en mam langskomen, kunnen jullie fijn samen een weekje genieten van SA
    xxxxx

  • 24 Januari 2014 - 18:04

    Renee:

    Hi meissie!!

    Weer een super leuk verhaal!! :) Ik kan me voorstellen dat de tijd erg snel gaat daar, van elk moment genieten, maar dat doe je zo te lezen heel goed!! Surfen lijkt me ook echt gaaf om te leren!! En echt knap dat je skydiven hebt gedurfd!! Leuk dat je steeds nieuwe mensen ontmoet op school en in je huis!! En geniet lekker van het weertje want in Nederland is het maar koud haha..

    Heel veel plezier meis, geniet ervan!!

    xxx

  • 24 Januari 2014 - 20:40

    Marijke:

    Lieffie!!! Wat leuk om te lezen allemaal, je maakt zoveel mee, mis het wel n beetje. Hier is t ook geweldig! De zee is hier wel warm gelukkig

  • 26 Januari 2014 - 12:48

    Mama:

    Wat een verhaal weer meisje echt leuk om te lezen weer wat doe je toch veel leuke dingen daar. Wat ben ik trots op je en heb ik zin om te komen met carnaval. Want nu kunnen we de stad echt leren kennen met jou.
    Tot snel meisje en een hele dikke knuffel mama

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Meike

Actief sinds 24 Okt. 2013
Verslag gelezen: 451
Totaal aantal bezoekers 20770

Voorgaande reizen:

07 December 2013 - 17 Maart 2014

Life in Cape Town

Landen bezocht: