Hooggeëerd bezoek in Kaapstad! - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Meike Woerkum - WaarBenJij.nu Hooggeëerd bezoek in Kaapstad! - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Meike Woerkum - WaarBenJij.nu

Hooggeëerd bezoek in Kaapstad!

Door: Meike van Woerkum

Blijf op de hoogte en volg Meike

04 Maart 2014 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Afgelopen woensdag was het dan zover! Mijn ouders kwamen naar Kaapstad toe. De hele woensdag was ik al hyperactief!! Super veel zin om ze te zien! Eerst ben ik nog even naar het concert van Eminem geweest in het Green Point Stadion wat echt super vet was. In eerste instantie vonden we het te duur aangezien 1 kaartje 700 ZAR kostte en aangezien ik nu niet Eminem's grootste fan ben! Ik hou natuurlijk wel van zijn klassiekers zoals Lose Yourself, Mockingbird, Toy Soldiers etc. Ik denk dat de kaartverkoop niet heel hard liep want een aantal dagen voor het concert konden we 2 kaartjes voor de prijs van 1 halen. Dus 1 kaartje was nu nog maar 25 EUR ongeveer! Nou gaan met die banaan en op met zijn 5'en naar het Stadion, Shawn, Bram, Toob, Karlijn en ik :)! In de auto vast wat hitjes van Eminem opgezet. Net iets voor het einde ben ik snel weggegaan en op naar het vliegveld!! Om 23.00 uur kwamen ze dan eindelijk door de douane en het was echt super fijn om ze weer te zien! Ze vonden dat ik super bruin was geworden.. haha ik zie het zelf al geen eens meer.. Vervolgens mijn ouders afgezet in hun hotel Park Inn Foreshore. Super mooi hotel! Ik was er al een xtje geweest want ze houden daar 1x per maand een rooftopparty! Dikke techno muziek met uitzicht over de tafelberg! Daarna hebben we ff lekker drankje gedronken en bijgekletst en even het programma doorgesproken voor de komende dagen ;)!

Donderdagochtend ging ik Amy's Brood promoten in de Pick & Pay samen met Michelle en Themba. Oranje Amy Biehl shirts aan met Crew erop, bewapend met een bult folders over de organisatie gingen wij op pad om ons beste beentje voor te zetten. Als mensen Amy's Brood kopen gaat er van dit bedrag 4% naar de organisatie. Een brood kost 9 ZAR, omgerekend 0,60 Eurocent, daarvan 4%, zeg 0,02 Eurocent gaat dus per brood naar de organisatie.. ach laten we zeggen alle beetjes helpen. Maar goed ik stond bij het bruin brood en Michelle bij het wit brood. Het was wel duidelijk dat bruin brood meer in trek is dan wit brood (wat zijn het toch een gezonde mensen hier).. binnen een half uur was ik door mijn voorraad bruin brood heen.. Ik nog navraag doen bij de leveranciers van de winkel of ze s.v.p. het brood konden aanvullen maar helaas out of stock! Ik vond het leuk om te doen want mensen waren erg geïnteresseerd en vonden het heel goed dat jij als Nederlander helemaal naar Afrika kwam om je in te zetten voor de armere. Mensen doen hier ook heel anders boodschappen dan in Nederland viel me op. Ik bedoel ik kijk in de supermarkt niet heel snel naar wat iets kost maar als ik het nodig heb, gooi ik het gewoon in mijn kar. Hier zag ik dat er bijv. een jongen rond liep met in zijn broekzak een hoop centjes en dat hij al meerdere rondjes door de winkel liep en telkens aan het tellen wat hij wel en niet kon kopen. Gelukkig was Amy's Brood één van de goedkoopste broden en had ik er toch 1 aan hem kunnen verkopen :) well done! Nadat we zo ongeveer alles verkocht hadden, gingen we snel terug naar kantoor! Om 12.30 uur kwamen mijn ouders naar kantoor. Eerst zijn we lekker door de stad gelopen, even het centrum laten zien. De taxi die hun afgezet had in Pleinstreet waar het hoofdkantoor van Amy Biehl zit, zei nog wat gaan jullie toch doen in die buurt, kijk maar uit want het is een redelijk onveilige buurt. Nou dit ervaar ik zo echt niet meer! Voor mijn ouders was het op het begin nog een klein beetje onwennig om één van de weinige blanken op straat te zijn, midden in de stad. Daarna even geluncht bij een restaurantje op de Antiek Markt en daarna terug naar kantoor. Ik heb mijn ouders aan mijn collega's voorgesteld en daarna hebben we samen 2 films gekeken over de organisatie zodat ze een goed idee kregen van wat we precies doen. Om 14.30 uur zijn we met mijn bolide en Themba de townships ingegaan om de schooltjes te bezoeken! Allereerst door Langa (Zon) gereden, het oudste en kleinste township van Kaapstad, daarna door naar Gugulethu, schooltje Vukukanye. Op Vukukanye hadden ze een voorstelling. We werden welkom geheten en alle kindjes deden liedjes zingen en dansjes voor ons, heel bijzonder. Daarna door naar Siyazingisa, mijn schooltje! Ook daar was een voorstelling en het was echt super leuk! Ze hadden buiten allemaal stoeltjes neergezet. Allereerst kwamen de kleintjes (de kleintjes waar ik ooit voor heb gestaan), ze zongen allemaal liedjes, ook droegen ze een liedje op aan Amy Biehl. Ik stond met tranen in mijn ogen, het was prachtig!! Ik merk dat ik af en toe echt voor emotioneel wordt om van die hele kleine dingetjes, emotioneel wrak haha :)

Uiteindelijk zijn we geëindigd in de school Bongulethu, hier was een dansvoorstelling. Er waren 8 Codarts studenten uit Rotterdam overgekomen om in 2 weken tijd een aantal kinderen een dans te leren en afgelopen donderdag vond de Showcase plaats. Het was allemaal nog wat rommelig en ongeorganiseerd maar de kindjes vonden het allemaal hartstikke leuk :). Vorige week maandagavond heb ik een etentje gehad met de 8 studenten en met Amanda, Candice en Afiefa van Amy Biehl. Het etentje had ik georganiseerd en iedereen was er over te spreken. Ik werd meteen gevraagd of ik voor vrijdag een lunch kan regelen (ook gesponserd ofcourse) hier ben ik nu druk mee bezig. Leuk Leuk. Maar goed na de Showcase hebben we Themba afgezet in het township zodat hij al lekker dicht bij zijn huis was en wij zijn terug naar Kaapstad gereden.

We zijn naar mijn huis gereden waar ik nu woon. Het is een appartement in het hotel "Best Western Cape Suites". Dit hotel ligt in de wijk Zonnebloem. Het is aan de andere kant van de stad in verhouding met mijn vorige accommodatie in Green Point. Ik deelde mijn appartement met 3 Duitse meisjes. Ons appartement ligt vlak aan het zwembad dus dat is wel lekker. In dit hotel zitten erg veel studenten, veel Nederlanders maar ook veel Zuid-Afrikanen en Duitsers. Tegenover het hotel bevindt zich namelijk een Universiteit. Ik ben vorige week verhuisd naar een ander appartement in Best Western, het klikte namelijk niet echt met de 3 Duitse meiden, ze praatten alleen maar Duits met elkaar en ja daar versta ik echt de ballen niet van. Als ik iets vroeg in het Engels, kreeg ik wel respons maar daar hielt het snel mee op. Dus vanaf nu slaap ik in een appartement met 1 Belgische en 2 Nederlandse meiden, en het appartement is vele male groter met tuin, joepie! :)

We hadden even wat drankjes gedronken in de Pub die bij het hotel zit en ik had ze ff mijn appartement geshowd. 's Avonds hadden we afgesproken bij Café Paradiso in Kloofstreet. Hier hadden papa en ik een heerlijke steak gegeten en mama een pastaatje. Ik had een lekker wijntje voor ze uitgekozen (begin nu al steeds meer het verschil te weten tussen de verschillende soorten enzo). Daarna zijn we naar Longstreet gegaan zodat ze ook een beetje idee hebben waar ik in de late avonduurtjes uithang ;)! We zijn naar de Dubliner gegaan, tentje waar vaak livebandjes optreden.

Vrijdag gingen we naar Cape Point. Helaas was het super bewolkt :( maar goed toch maar richting het meest zuidelijke puntje van Kaapstad. Een mooie tocht langs de kust en allemaal kleine visserdorpjes. Uiteindelijk brak de zon toch een beetje door dus konden we toch ff het dak eraf gooien ;). Bij Cape Point een kleine wandeling gemaakt om het zuidelijkste puntje te zien.. echt een heel mooi gebied! Daarna terug naar Houtbay via Chepmans Peak (helaas was het super bewolkt dus konden we weinig zien). In Hout Bay zijn we naar de markt gegaan waar we lekker wijntje hebben gedronken. Daarna terug naar Kaapstad nog even laten zien waar ik op school heb gezeten en waar ik als eerst heb gewoond. 's Avonds hebben we bij Fork, een klein knus restaurantje in Longstreet, tapasjes gegeten en daarna nog even de kroeg in, een barretje genaamd Zulu Land. Een beetje apart volk en ons pap heeft nog met een Ben Saunders look-a-like wat kaarttrucjes gedaan.

Zaterdagochtend had ik met paps en mams afgesproken in Waterfront om ze op te halen om naar de markt in Old Biscuit Mill te gaan. Maar de plannen werden frontaal van tafel gegooid.. of ik het leuk vond een helicoptervlucht te doen boven Kaapstad!? UHHHH JAAA!!! Fucking awesome! Voordat ik het wist zat ik in de helicopter langs de piloot en stegen we op! Gelukkig was het kraakhelder (oké vooruit er stonden een paar wolkjes aan de lucht maar dit maakte het alleen maar meer bijzonder). Koptelefoontjes op om met elkaar te communiceren.. en genieten! We vlogen op gemiddeld 2000 feet above sealevel! Toen ik Kaapstad van boven af zag dacht ik echt dit is gewoon mijn Kaapstad! Mijn woonplaats. Prachtig! Echt een super cadeau dat ik dit met mijn ouders mocht doen! 's middags zijn we naar Bloubergstrand gerden, ongeveer 20 minuutjes rijden. Blouberg is het Kitesurfparadijs van ZA. Lekker gechild op het strand, kijken naar de golven, bijkletsen en een heel klein tukje gedaan. Het zonnetje scheen lekker dus was een perfecte middag. Zondagavond hebben we een hapje bij The Bungalow gegeten, heel nice restaurant. Een beach restaurant dat ligt in Clifton. In totaal waren we met zijn 11'en. Mijn ouders, roomy en gewoon wat vrienden van me hier uit Best Western, erg gezellig en lekker gegeten!

Mijn ouders zijn als het goed is net weer geland in Nederland! Ja, die 4 daagjes vliegen voorbij kan ik wel zeggen! Maar het was super fijn om ze weer te zien! Over precies 1 maand land ik ook alweer in Nederland! Op 4 april om precies te zijn.. ik heb mijn reis namelijk verlengd met een aantal weken omdat ik nog ga reizen met een paar meiden!

Papa is vandaag jarig! Van harte gefeliciteerd! Dikke x van mij!

Liefs Meike!

  • 04 Maart 2014 - 13:24

    Suzanne:

    Hey Meike

    Fijn dat jullie genoten hebben van elkaar en zuid afrika. Jij ook gefeliciteerd met jullie pap en geniet nog van je laatste maandje daar.

    Xxx Suzanne

  • 04 Maart 2014 - 14:06

    Katelijne:

    Hey Meike,
    Leuk verslag weer! Ik kijk er naar uit om je weer 'live' te spreken. Proficiat met ome Jan en geniet nog van je reis met de meiden.
    Xkat

  • 04 Maart 2014 - 15:08

    Wiesje:

    Hey nichtje!

    Weer leuk om te lezen! Wat een gave ervaringen weer. Ik ben jaloers;).
    Gefeliciteerd met jullie pap en alvast een hele goede reis! Geniet er nog van, voor je het weet is het voorbij!

    Tot over een maandje :)

    X Wiesje

  • 04 Maart 2014 - 15:37

    Niky:

    Super leuk verhaal weer schat!! Fijn dat je zo genoten hebt samen met je ouders!!
    4 april alweer in NL wat vliegt de tijd zeg! Nog even goed genieten van je laatste maandje dan
    See you soon

  • 04 Maart 2014 - 19:32

    Marijke:

    Lieffie!!
    Zo fijn om te lezen dat je het zo naar je zin hebt!
    Geniet er maar van. Grappig om dingetjes te herkennen, blouberg, houtbay, dubliner :)
    Heerlijk. Mis je schat!! Enjoy!! Xxxx

  • 04 Maart 2014 - 19:44

    Iene Teunissen:

    Hoi Meike.
    Weer super leuk om te lezen.
    Fijn dat je het zo geweldig hebt.
    Geniet er van,maar dat doe je wel als ik de reisverslagen zo lees.
    Heel veel groetjes uit een zonnig Nederland.

    Groetjes Iene.
    ienZ Hair DeZign.

  • 04 Maart 2014 - 19:48

    Jacqueline:

    He Meike,

    Leuke dingen samen met je ouders gedaan, had ook niet anders van jullie verwacht.
    Geniet nog van de laatste uurtjes samen!!
    Gefeliciteerd met je vader van ons allemaal en wens ze een goede reis naar Eersel.
    Nog een hele leuke laatste maand, ga door met genieten. Gr. Leo, Jacqueline, Ellis en Jorg.

  • 06 Maart 2014 - 12:49

    Mam:

    Hey Meisje, we hebben zeker een hele leuke tijd gehad daar. En ik vond het echt heel bijzonder om je werk voor de Amy Biehl foundation te zien, het kantoor en de townships en de schooltjes met de kinderen. Je doet daar echt heel goed werk, ben super trots op je.
    En je bent echt een capetowner geworden zoals je daar rond rijdt en overal de weg weet. We hebben echt genoten van alles wat je ons hebt laten zien en het was echt super om daar samen met jou van te genieten. Nog een hele fijne tijd daar en geniet van je reis. Tot 4 april.

    Liefs Mama

  • 10 Maart 2014 - 15:28

    Renee:

    Hi meis!!!

    Weer super leuk om je verhaal te lezen!! Wat ben je goed bezig met je vrijwilligers werk zeg, ik ben super trots! En wat hebben jullie veel leuke dingen gedaan!! :) Lijkt me echt geweldig de helicoptervlucht!! :D Leuk dat je je reis nog enkele weken hebt kunnen verlengen om te reizen!! :) Geniet ervan meis!!

    Heel veel liefs uit Nederland!

    xxx

  • 10 Maart 2014 - 16:52

    Tante Ingrid:

    Hoi Meike

    Ik lees je verhalen bijna met open adem.
    Je wordt echt een Suid-Afrikaner en dat is een compliment en dat is ook iets wat je nooit meer kwijtraakt.

    Ik geniet van je verhalen en vind je een zeer moedig mens.

    GA ZO DOOR en geniet ervan.

    Dikke kus
    Tante Ingrid

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Meike

Actief sinds 24 Okt. 2013
Verslag gelezen: 473
Totaal aantal bezoekers 20727

Voorgaande reizen:

07 December 2013 - 17 Maart 2014

Life in Cape Town

Landen bezocht: